пʼятниця, 7 лютого 2020 р.

Структура уроків критичного мислення

Структура уроків критичного мислення
Технологія розвитку критичного мислення система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації відносно особистих потреб і цілей.
У літературі чітко визначені основні фази педагогічної технології «Розвиток критичного мислення»
Виклик:
-   включає в себе спонукання до роботи з новою інформацією;
-   виклик відомих знань;
-   безконфліктний обмін думками.
Осмислення:
-   отримання нової інформації з теми;
-   класифікація отриманої інформації. Стадія осмислення;
-   збереження інтересу до теми, яку  вивчають.
Рефлексія:
-   обмін думками про нове;
-   здобуття нових знань;
-   спонукання до подальшого розширення інформаційного поля;
-   оціночний.
Ці фази успішно трансформовані сучасними педагогами у п’ять основних етапів уроку критичного мислення:
1. Розминка.
Замінює організаційні моменти класичного уроку. Головна функція — створення сприятливого психологічного клімату на уроці. Теплий психологічний клімат сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, підвищенню авторитету вчителя, психологічному розвантаженню учнів.
2. Обґрунтування навчання.
Етап передбачає постановку мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми та предмета в цілому.
Навчальний матеріал засвоюється краще, якщо учні розуміють його конкретну практичну значущість для кожного з них, чітко знають, що вимагатиметься від них на уроці.
3. Актуалізація.
Відтворюються знання, вміння, потрібні для наступних етапів уроку, встановлюється рівень досягнень з теми.
Оскільки знання, пов’язані з досвідом учня, запам’ятовуються краще та швидше, то створюються умови для «відкриття», самостійного добування знань, і за цих умов підвищується роль учня на уроці.
4. Усвідомлення змісту.
Учень знайомиться з новою інформацією, аналізує, визначає особисте її розуміння, а вчитель має найменший вплив на учня. Етап передбачає розвиток уміння працювати з інформацією, працювати самостійно, виділяти головне, суттєве, формування компетентності учнів з предмета.
5. Рефлексія.
Учень стає власником ідеї, інформації, знань, отримує можливість використання та обміну знаннями з іншими учнями, дає оцінку та самооцінку діяльності.
Етап передбачає усвідомлення того, що було зроблено на уроці, демонстрацію знань та того, як можна застосувати знання, можливість замислитись над підвищенням якості роботи, визначення необхідності корекції.
Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення. Якщо ж планувати етапи уроку з використанням на них відповідних специфічних форм та методів технології розвитку критичного мислення, то результат буде ще більш високим.
Схема " Методи та прийоми розвитку критичного мислення"
Розминка
Обґрунту
вання
Актуалізація
Усвідомлення 
змісту
Рефлексія
Метод "ПРЕС",
Рюкзак 
,
Розминка
,
Сенкан 
,
Асоціатив-
ний кущ
,
Есе
, Генератор ідей,
Ключові слова
. 
Метод "ПРЕС",
Есе
, 
Обери позицію ,
Метод
"ПРЕС",
Сюрприз 
,
Розумний куб
,
Сенкан
,
Асоціативний кущ
,
Есе,
Ключові слова
,
Читання в парах, групах 
,
Мозкова атака
,
Огляд 
за категоріями,  
Дискусія в 
групах,  
Ґронування
,
Питання – відповідь
,
Мислення (в парах) – обговорення 
,
Порушення
послідовності
,
Вільне письмо
,
Аналіз
семантичних
особливостей
,
Передбачення
,
Дискусійна сітка
.
Різнокольорові  
капелюшки,
  
Дискусія,
  
Критичне читання тексту в парах,
  
Система позначок "Поміч",
  
Багатовимірне
  
опитування,
  
Джигсоу,
  
Взаємонавчання,
  
Реакція
 читача,  
Передбачення за ключовими виразами,
  
Кероване читання,
 
Ґронування,
  
Порушена послідовність,
  
Понятійна таблиця,
  
Написання звіту за різними джерелами
 .
Обери позицію,  
Метод "ПРЕС",
 
Самооцінка,
  
Сюрприз,
 
Рюкзак,
  
Різнокольорові капелюшки,
  
Розумний куб,
  
Сенкан,
  
Асоціативний кущ,
  
Есе,
  
Ключові слова,
  
Дискусія у парах, группах,
Огляд за категоріями,
  
Ґронування,
  
3апитання – відповідь,
  
Дискусійна сітка,
 
Діаграма Венна,
  
Шкала цінностей.

 Модель уроку біології із використанням методів та прийомів критичного мислення   у 7 класі
Тема: Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи
Мета: розширити знання учнів про опорно-рухову систему тварин, дати порівняльну характеристику видам скелета; розглянути значення опорно-рухової системи в житті тварин; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, порівнювати, робити узагальнюючі висновки; виховувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і природного середовища.
Очікувані результати: учні називають види скелета; уміють визначати види скелета тварин; порівнюють опорно-рухові системи різних груп тварин; роблять висновок про ускладнення будови організму тварин, пов’язане з ускладненням функцій.
Обладнання: зошит, підручник, малюнки, картки - завдання
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ. Розминка. Перевірка домашнього завдання учнів
2.1. «Установи відповідність» (робота із картками)
Установити відповідність між тваринами та притаманними їм органами виділення.
Тварини
Органи виділення
1 дощовий черв’як
2 метелик
3 щука
4 черепаха
А протонефридії
Б метанефридії
В тулубові нирки
Г тазові нирки
Д мальпігієві судини
Відповіді: 1 — Б, 2 — Д, 3 — В, 4 — Г.
2.2. "Загадковий диктант". Метод "Світлофор"
Вибрати правильні твердження, які стосуються будови та функцій органів виділення. У разі правильного виконання завдання учні визначать основне поняття сьогоднішнього уроку. У кожного учня є дві картки червоного і зеленого кольору. При питанні вчителя всі піднімають картки. При цьому червоний сигналізує про те, що учень не готовий відповідати, зелений - сигнал "Я знаю".
Р   Усі одноклітинні тварини мають скоротливі вакуолі.
С  Мальпігієві судини — це трубчасті канальці, що є сліпими виростами кишечника.
У  Від кожної нирки ссавців відходить по два сечоводи, які відкриваються в сечовий міхур.
К  Амфібії мають тулубові нирки.
Е  У птахів відсутній сечовий міхур.
Х  Органи виділення комах — зелені залози.
Л  Органи виділення павуків — мальпігієві судини.
Е  Видільна система вперше з’являється у плоских червів.
В  У всіх членистоногих наявні однакові органи виділення.
Т  Кожна група тварин має свої особливості в будові видільної системи.
с
к
е
л
е
т
Відповідь:

ІІІ. Обгрунтування.
Слово вчителя
Світ живої природи перебуває в безперервному русі. Рухаються стада чи зграї тварин, окремі організми, рухаються бактерії і найпростіші у краплі води. Рослини повертають свої листки до сонця, усе живе росте. Способи руху за мільярди років пройшли довгий шлях еволюції.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Актуалізація. Метод "Асоціативний кущ". Мета цієї технології полягає в тому, щоб за обмежений час вислухати якомога більше ідей учнів. Діти починають виявляти творчість, вільно висловлюють думки, ідеї, які на дошці фіксуються у вигляді цікавого «куща», який поступово розростається. Спочатку треба назвати найстійкіші асоціації, а потім другорядні.
ІV.  Усвідомлення змісту
1.   Опора і рух
Опорно-рухова система — це комплекс структур, який утворює каркас, надає форму організму, дає йому опору та забезпечує захист внутрішніх органів і можливість переміщення в просторі.
Обговорення запитань:
— Що входить до складу опорно-рухової системи тварин? (Скелет, м’язи, зв’язки, сухожилки тощо.)
— Які опорні та рухові структури має тіло одноклітинних тварин? (Амеба оболонку клітини, псевдоніжки; інфузорія війки.)
— Які опорні та рухові структури має тіло кишковопорожнинних? (Епітеліально-м’язові клітини ектодерми.)
— Які опорні та рухові структури має тіло кільчастих червів? (Шкірно-м’язовий мішок.)
— Які опорні та рухові структури має тіло членистоногих? (Зовнішній скелет у вигляді хітинового покриву, до якого прикріплюються м’язи.)
— Які опорні та рухові структури має тіло хребетних? (Внутрішній скелет, до якого зовні прикріплюються м’язи.)
2.   Зовнішній та внутрішній скелет тварин.
Метод "Діаграма Вена". Можна запропонувати роботу з готовою діаграмою. На нижче запропонованій діаграмі порівняно зовнішній та внутрішній скелет тварин. Учням пропонується відгадати показники, за якими їх порівняно, а також зробити відповідний висновок
Робота за варіантами
I варіант — Установіть та вкажіть переваги зовнішнього скелета тварин.
II варіант — Установіть та вкажіть переваги внутрішнього скелета тварин.

Висновок: більш прогресивним є внутрішній скелет.
Заповнення таблиці
Порівняльна характеристика зовнішнього і внутрішнього скелетів
Ознака
Зовнішній скелет
Внутрішній скелет
1. Розташування


2. Прикріплення м’язів


3. Особливості будови


4. Приклади тварин


3.    Особливості опорно – рухової системи хребетних тварин
Внутрішній скелет хребетних тварин складається з трьох основних частин:
     осьового скелета;
     скелета кінцівок;
     скелета голови — черепа.
Метод "Читаємо – думаємо – узагальнюємо" ("Інсерт"). Кожна група отримує свій текст із підручника (ст..142-146) і завдання до нього, які подані нижче. Учні спочатку читають запропонований текст; роблять олівцем такі позначки: "V" – відома інформація, "+" – нова інформація, "?" – інформація, правдивість якої викликає сумніви, "-" – зайва інформація. Обговорюють текст в групі і роблять узагальнення щодо особливості будови скелета.
Робота в парах. Завдання для пар:
I пара — установити особливості будови скелета риби.
II пара — установити особливості будови скелета амфібій.
III пара — установити особливості будови скелета рептилій.
IV пара — установити особливості будови скелета птахів.
V пара — установити особливості будови скелета ссавців.
Результати роботи І пари
Особливості будови скелета риби
— Хребет складається з тулубового і хвостового відділів.
— Череп утворений великою кількістю кісток.
— Є скелет плавців.
Результати роботи II пари
Особливості будови скелета амфібій
— Будова хребта: шийний відділ (1 хребець), тулубовий (7 хребців), крижовий (1 хребець) і хвостовий (у хвостатих).
— Є скелет кінцівок і їх поясів.
Результати роботи III пари
Особливості будови скелета рептилій
— 5 відділів хребта: шийний, грудний, поперековий, крижовий, хвостовий.
— Рухоме з’єднання хребців у шийному відділі.
— У більшості є грудна клітка.
— Мають скелет кінцівок і їх поясів.
Результати роботи IV пари
Особливості будови скелета птахів
— 5 відділів хребта.
— Наявність виросту грудини — кіля.
— Легкі кістки.
— Скелет кінцівок і їх поясів.
— Видозмінений скелет передньої кінцівки (крило).
Результати роботи V пари
Особливості будови скелета ссавців
— 5 відділів хребта: шийний (7 хребців), грудний (12–15 хребців), поперековий (2–9 хребців), крижовий (4), хвостовий.
— Череп (мозковий і лицьовий відділи).
— Скелет кінцівок і поясів кінцівок.
4. Значення опорно-рухової системи
Метод "Мікрофон". Складання опорного конспекту.
— Які функції виконує опорно-рухова система?
Функції опорно-рухової системи:
     Опорна — фіксація м’язів і внутрішніх органів.
     Захисна — захист життєво важливих органів (головний і спинний мозок, серце та ін.).
     Рухова — забезпечення простих рухів, рухових дій.
     Ресорна — пом’якшення поштовхів та струсів.
V. Рефлексія
Конкурс сенканів. Час на виконання 5-7 хвилин. Сенкени складаються за алгоритмом
Учні зачитують сенкани, що склали, та визначають найкращий .
Метод "Мозковий штурм".
— Про що свідчить різне положення кінцівок відносно тулуба у представників різних класів хребетних тварин?
— Про що свідчить подібний план будови скелетів різних хребетних тварин?
VІ. Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюють висновки, відповідно до завдань уроку.
VІІ. Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати параграф 34 підручника
2. Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти п’ять тестових завдань, які б містили декілька правильних відповідей.
3. "Цікаві запитання".
— Відомо, що риби не можуть повертати голову. Чи можуть це робити жаби та тритони? Відповідь поясніть.
— У скелеті змій відсутня грудна клітка. У зв’язку із чим вона була втрачена у цих тварин?
— Шия у ссавців має різну довжину: у собаки вона коротка, у жирафи — довга. Яка причина такої відмінності?
Фрагменти уроків біології із використанням методів та прийомів критичного мислення
1. Метод " Прес" (Метод "Якщо…, то…")
Мета: формування вміння правильно будувати речення за вказаним принципом.
Учні працюють індивідуально

Можливості застосування методу різноманітні, проте він є найбільш ефективним при формування думки щодо біологічних об’єктів, процесів чи явищ, які зазнають змін.
Як це робиться на практиці?
Клас: 9
Тема уроку: Продукти харчування і здоров’я
Етап уроку: Мотивація навчальної діяльності
Якщо в супермаркеті, магазині, на ринку ми чуємо, що товар має сертифікат якості, то ці слова діють на нас магічно - ми його купуємо. Ми віримо, що цей товар буде неодмінно високої якості. Але на жаль, багатьох з нас чекає розчарування…
Клас: 8
Тема уроку: Розвиток опорно-рухової системи людини з віком
Етап уроку: Актуалізація опорних знань
1.     Вчитель (учень) говорить першу частину речення, а учень повинен продовжити його самостійно.
Якщо до м’язів надходить мало кисню, то …
Якщо носити тісне або на високому підборі взуття, то …
Якщо постійно носити важкий портфель в одній руці, то…

2.     На листку паперу записується друга частина речення, учень повинен відгадати і дописати першу частину речення.
…, то виникає сильний біль і навколо суглоба утворюється набряк.
…, то накладають шину або використовують різні тверді предмети (палиці, парасольки, дошки, тощо).
…, то виникає карликовість.
Клас: 7
Тема: Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи.
Етап уроку: Усвідомлення змісту.
Незамкнена та замкнена кровоносна системи
Розповідь учителя.
Кров приводиться в рух скороченнями серця і циркулює судинами. Якщо кров рухається в організмі тварини тільки по кровоносних судинах, то говорять про замкнену кровоносну систему, а коли частково по судинах, а частково по порожнинах тіла — то говорять про незамкнену кровоносну систему.
Завдання для учнів:
— Розгляньте кровоносні системи тварин, зображених на малюнку. Установіть тип кровоносної системи, притаманний кожній тварині.
2. Метод " Інсерт" ("Читаємо – думаємо - узагальнюємо" )
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів.
Учні працюють в групах.
Порада: маркування в тексті зручніше робити на полях олівцем. Або можна підкласти смужку паперу, щоб не бруднити підручники.
Інсерт - це прийом технології розвитку критичного мислення через читання та письмо (ТРКМЧП), що використовується при роботі з текстом, з новою інформацією. Тексти для роботи груп можуть бути як однаковими, так і різними. Коли тексти різні, краще відбувається обговорення.
Як це робиться на практиці?
Клас: 7
Тема уроку: Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи
Етап уроку: Усвідомлення змісту (Вивчення нового матеріалу)
Кожна група отримує свій текст із підручника (ст..142-146) і завдання до нього, які подані нижче. Учні спочатку читають запропонований текст; роблять олівцем такі позначки: "V" – відома інформація, "+" – нова інформація, "?" – інформація, правдивість якої викликає сумніви, "-" – зайва інформація. Обговорюють текст в групі і роблять узагальнення щодо особливості будови скелета.
Робота в парах. Завдання для пар:
I пара — установити особливості будови скелета риби.
II пара — установити особливості будови скелета амфібій.
III пара — установити особливості будови скелета рептилій.
IV пара — установити особливості будови скелета птахів.
V пара — установити особливості будови скелета ссавців.
3. Метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо"(ключові слова)
Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять.
Учні працюють індивідуально, слухаючи вчителя

Як це не парадоксально, але більшість дітей, що приходять до школи, легко сприймають інформацію на слух, а випускники школи цієї здатності практично вже не мають. Наукову інформацію на слух вони не сприймають. І це в той час, коли більшість уроків педагогів насичені словесними методами навчання. Справа полягає не в тому, що діти не здатні чути, а в тому, що вони втрачають здатність концентрувати увагу на словах, які вимовляються іншою людиною (вчителем).
Цей метод спрямований на формування вміння концентрувати увагу на тексті, який чують діти, розуміти його та виконувати додаткові завдання до нього.
Як це робиться на практиці?
Клас: 8
Тема уроку: Травлення в шлунку й кишечнику
Етап уроку: Усвідомлення змісту
На уроці з вивчення будови і функцій шлунку розглядається достатньо складне питання нейрогуморальної регуляції шлункового соковиділення. Учням пропонується текст про гуморальну регуляцію виділення шлункового соку, який зачитує педагог. Послідовність роботи з текстом така:
1.       Учитель просить учнів бути уважними. Під час першого читання тексту учні повинні записати: які гормони названі у тексті і скільки разів.
2.       Обговорення результатів роботи. (4 рази гастрин; 1 раз ентерогастрин)
3.       Учитель вдруге читає текст. Учні повинні записати, де і коли виробляються гормони.
4.       Обговорення результатів роботи. (В пілоричній частині шлунку: гастрин під впливом шлункового соку, ентерогастрин – через деякий час після гастрину)
5.       Учитель втретє читає текст. Учні повинні записати з якою метою виробляються гормони. (З метою збудження залоз шлунку і вироблення секретів ними).
6.       Після записаних ключових слів, вчитель просить скласти з них речення і записати в зошиті. Окремими учнями зачитуються складені речення.
7.       В кінці роботи проводиться загальне обговорення результатів роботи.
ТЕКСТ
Регуляція секреції шлункового соку складається з 3-х фаз: першої нервової і двох наступних гуморальних.
Через деякий час після початку споживання їжі наступає друга фаза секреції шлункового соку – гуморальна. Вона обумовлена дією особливого гормону, який виробляється в пілоричній частині шлунку – гастрину. Гастрин виділяється в неактивній формі (прогастрин), якій під впливом шлункового соку та різних хімічних речовин, що знаходяться в шлунку, перетворюється у активну форму. Гастрин всмоктується у кров, з якою підходить до залоз шлунку і збуджує їх секрецію. Так само діє інший гормон – ентерогастрин, який починає вироблятись через деякий час після гастрину.
Після того, як шлунок звільнеться від їжі, гормони гастрон  і ентерогастрон припиняють секрецію соковиділення шлунком.
4. Метод "Складання тексту на основі запропонованих ключових слів".
Мета: формування вміння працювати з словами і науковими термінами, звертати увагу при читанні текстів на ключові (важливі) слова.
Учні працюють в парі.
Робота може проводитись у таких випадках:
·        Під час закріплення вивченого матеріалу на уроці;
·        При повторенні знань;
·        При актуалізації знань (реалізація очікуваних результатів).
Як це робиться на практиці?
Учитель записує на дошці ключові слова:   Після цього пояснює, що учні із запропонованих слів повинні скласти текст на тему "Регуляція серцевих скорочень". При складанні тексту слова можна змінювати за відмінками. Потім вчитель разом з учнями складають текст.
1.     Спочатку учні працюють в парах, потім обмінюються текстами. Прочитавши текст, учні другої пари повинні зробити позначку, чи він їм зрозумілий. Після виконаної роботи обговорюють результати.
2.     Після того, як учні створили текст, вчитель відкриває текст підручника і просить школярів порівняти його з тим, який вони створили. Обговорюються результати: Чи все вдалося зробити? Чому не все вдалося зробити? Наскільки створений текст наближений до наукового?
3.     Учням самим пропонується назвати 5-6 слів для складання тексту з визначеної теми. Запропоновані слова передаються наступній парі для роботи. Після того, як робота виконана текст повертається до пари, яка запропонувала слова. Пара погоджується чи не погоджується з написаним текстом.
4.     Учням самим пропонується назвати 5-6 слів для складання тексту з самостійно визначеної теми. Запропоновані слова передаються наступній парі для роботи. Після того, як робота виконана текст повертається до пари, яка запропонувала слова. Пара погоджується чи не погоджується з написаним текстом.
Клас: 6
Тема уроку: Рослина — живий організм
Етап уроку: Усвідомлення змісту
     Одного разу зібралися гетеротрофи й почали міркувати, як стати незалежними від автотрофів, тобто зелених рослин, і як самим навчитися виробляти органічні речовини. Відправили гетеротрофи посильного на «зелену кухню» автотрофів. Він довго спостерігав, розпитував і врешті-решт приніс рецепт: «Візьміть скільки завгодно повітря, сонячного світла і цілу річку чистої води. Трішки попрацюйте — і органічні речовини готові». Гетеротрофи подумали, що зелені рослини глузують з них, і бажання самостійно створювати органічні речовини зникло.
Ключові слова: автотрофи, гетеротрофи, "зелена кухня", органічні речовини.
Клас: 8
Тема уроку: Порушення діяльності серцево-судинної системи.
Етап уроку: Рефлексія
Ключові слова: негативні емоції, стрес, ожиріння, дистонія, прогулянки на свіжому повітрі.
Вчитель дає завдання встановити логічні і причинно – наслідкові зв’язки між поняттями ( самостійна робота з роздатковим дидактичним матеріалом, фронтальне обговорення результатів)
5. Метод "Складання сенканів" (п’ятирядок)
Мета: формування аналітико-синтетичного та асоціативного мислення, творчої уяви учнів.
Учні працюють в парах або індивідуально.
Сенкани складаються за алгоритмом:
·              перший рядок – іменник;
·              другий рядок – два прикметники, що характеризують термін;
·              третій рядок – три дієслова, що характеризують термін;
·              четвертий рядок – речення з 4-х слів, що характеризують термін;
·              п’ятий рядок – іменник-синонім до терміна.
Як це робиться на практиці?
Клас: 9
Тема уроку: Травлення в ротовій порожнині.
Етап уроку: Обґрунтування навчання
Актуалізацію знань можна розпочати методом «Складання сенкенів». Час на виконання 15 хвилин. Сенкени складаються за алгоритмом.
Приклади сенканів:
1.     Зуби
2.     Міцні, різні.
3.     Перетирають, розривають, кромсають.
4.     Необхідні для жування їжі.
5.     Кістка.
6. Метод "Діаграма Вена"
Мета: формування вміння здійснювати порівняльний аналіз термінів, понять, явищ.
Учні працюють в парі або групах.
Як це робиться на практиці?
Клас: 7
Тема уроку: Паразитичні безхребетні тварини
Етап уроку: Рефлексія
Складання діаграми Вена. Під час вивчення теми "Паразитичні безхребетні тварини" учням пропонується спочатку заповнити таблицю. Наприклад:

Паразитичні одноклітинні: дизентерійна амеба
Паразитичні безхребетні тварини: черви
Паразитичні безхребетні тварини: членистоногі
Спосіб життя



Харчування



Дихання



Розмноження



Після цього створюється діаграма Вена:

         У середній частині, яка утворена перекриванням трьох кіл, учні записують спільні ознаки всіх трьох груп. У місцях перекривання сусідніх кіл учні записують спільні ознаки відповідних груп.

Немає коментарів:

Дописати коментар