Вчителям пропонують провести урок біології для 6-10 класів про COVID-19 та отримати сертифікат від ЮНІСЕФ.
Уроки розробили ГО “Смарт освіта” та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні за підтримки Міністерства освіти і науки.
Окрім засвоєння шкільного, програмного матеріалу, урок ознайомлює учнів зі шляхами передачі інфекції, дає практичні поради, як діяти під час нового коронавірусу та як вберегти себе. Уроки допоможуть учням дізнатися більше про COVID-19, обґрунтувати важливість соціальної дистанції та правил особистої гігієни через призму наукових знань.
натиснувши на посилання ⬆️⬆️⬆️
Уроки розробили ГО “Смарт освіта” та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні за підтримки Міністерства освіти і науки.
Окрім засвоєння шкільного, програмного матеріалу, урок ознайомлює учнів зі шляхами передачі інфекції, дає практичні поради, як діяти під час нового коронавірусу та як вберегти себе. Уроки допоможуть учням дізнатися більше про COVID-19, обґрунтувати важливість соціальної дистанції та правил особистої гігієни через призму наукових знань.
Тема. CОVID-19. Коронавірус - небезпека сьогодення
ВІДЕОУРОК ПРО КОРОНАВІРУС
Друзі, сьогодні, як ніколи, нам потрібно “озброїтися” знаннями про COVID-19 та пандемію, аби протидіяти поширенню хвороби. Наша обізнаність “не на руку” новому типу коронавірусу, тоді як паніка та розпач – його союзники. Важливо одразу зауважити, що COVID-19 – це захворювання, яке спричиняє збудник, вірус SARS-CoV-2. Тобто, COVID-19 та SARS-CoV-2 – це не одне й те саме. Щоб зрозуміти, у чому підступність цього вірусу, та переконатися в доцільності карантинних заходів і дотримання правил особистої гігієни, ми маємо зануритися в загальні відомості про віруси та їх вплив на наш організм. Важливо дотримуватися принципу послідовності у вивченні теми, аби не проґавити важливі деталі. За словами великої науковиці Марії Склодовської-Кюрі, у житті немає нічого, чого варто було б боятися, є тільки те, що потрібно зрозуміти.
А) Вони заражають живі клітини
Б) Основна їхня мета – реплікуватися, робити копії
В) Усі віруси мають поверхневі булавовидні виступи, що нагадують фігуру сонячної корони
Г) Допомагають виживати клітинам господаря, в якому паразитують
Д) Походять з однієї частини світу
Б) Основна їхня мета – реплікуватися, робити копії
В) Усі віруси мають поверхневі булавовидні виступи, що нагадують фігуру сонячної корони
Г) Допомагають виживати клітинам господаря, в якому паразитують
Д) Походять з однієї частини світу
Розгляньмо детальніше віріон SARS-CoV-2. Згадуємо, що віріон – це вірусна частинка.
Виконай, будь ласка, наступне завдання.
Завдання 2. Збери віріон SARS CoV 2 натиснувши на ⬆️⬆️
Розглядаючи будову віріона, можемо знайти пояснення одного з ключових правил профілактики COVID-19 – мити руки з милом та водою щонайменше 20 секунд. Тож із чим це пов’язано?
Розглянь малюнки нижче. З’ясуй, що відбувається з вірусом під час миття рук із милом.
Отже, мити руки з милом та водою – це дієвий спосіб вплинути на вірус.
Якщо немає можливості помити руки з милом, обов’язково скористайтеся антисептиком, вміст спирту в якому щонайменше 60%. Дія антисептика схожа на дію мила, однак антисептики не змивають бруд зі шкіри і можуть бути менш ефективними, якщо, наприклад, руки спітніли. Окрім того, варто часто протирати антисептиком гаджети і поверхні, яких постійно торкаєтесь.
- Часто мий руки з милом і водою (не менше 20 секунд) і користуйся спиртовмісними засобами для дезінфекції рук.
- Кашляй або чхай у згин ліктя або прикривай рот і ніс серветкою, яку одразу викидайте, а не долонями (кашльовий етикет). Чому не долонями? Тому що після цього ми торкаємося поверхонь, наприклад, пульта телевізора, ручки дверей чи візочка в супермаркеті, і можемо передати вірус іншим людям, які також їх торкнуться.
- Не торкайся очей, носа і рота, наскільки це можливо.
- Дотримуйся дистанції 1,5-2 метри з людьми.
- Уникай скупчення людей.
- Повноцінно харчуйся, висипайся і намагайся не перевтомлюватися.
- Дезінфікуй спиртовмісним розчином усі поверхні і предмети, до яких часто торкаєтесь. Наприклад, кухонні і робочі столи, мобільний або стаціонарний телефон, пульт телевізора, клавіатура і екран комп’ютера, планшет.
Важливо: у ситуації з COVID-19, якщо у вас чи родичів підвищиться температура, з’явиться кашель та / або утруднене дихання, потрібно одразу телефонувати лікарю та обмежити контакти з близькими, щоб захистити їх. Прийти до медичного закладу, якщо у вас немає симптомів, що загрожують життю, може бути небезпечно: у лікарні завжди є небезпека зараження – як для вас, так і ви можете заразити когось із відвідувачів або персоналу.
Правила, яких пропонують дотримуватися, – науково обґрунтовані та рекомендовані Всесвітньою організацією охорони здоров’я для всіх країн.
Що особливого у проникненні вірусу SARS-CoV-2 в живі клітини? Про це ти дізнаєшся, виконавши наступне завдання.
Завдання 3. Розглянь малюнок нижче та підбери назви з переліку до послідовних подій – від прикріплення віріона до клітини до виходу нового SARS-CoV-2.
А – окремі вірусні білки формують реплікаційний комплекс, щоб насинтезувати більше вірусних РНК;
Б – вірусні білки та РНК формують нові віріони в комплексі Гольджі;
В – нові віріони виходять із клітини-мішені;
Г - S-білок зв’язується з ACE2 (АПФ) – рецепторним білком, TMPRSS2 – фермент, трансмембранна протеаза, який допомагає віріону проникнути у клітину;
Д – Віріон вивільняє РНК;
Е – Вірусна РНК залучається до білок-синтезувальної системи клітини, в результаті чого синтезуються саме вірусні білки, а не білки клітини.
Важливо підкреслити, що після інфікування новий коронавірус активно розмножується в горлі та верхніх дихальних шляхах. У більшості людей COVID-19 мине, як звичайна застуда. У деяких буде двостороннє запалення легень, спричинене COVID-19. Запалення легень небезпечне тим, що всі органи і системи перестають отримувати достатньо кисню і виснажуються. Саме тому важливим показником є рівень насичення крові киснем. Якщо цей рівень падає до 94 (побачити це можна за допомогою приладу, що фіксується на пальці – пульсоксиметра, або за допомогою додатку в мобільному телефоні), людині потрібна киснева підтримка. Це не завжди підключення до апарату штучної вентиляції легень, киснева підтримка може починатися з подачі кисню через назальні канюлі – це такі трубочки в носі, які ви бачили в фільмах, або через маску. Розмноження вірусу супроводжується підвищеною температурою. Важливо пам’ятати, що на вірус не діють антибіотики. Але якщо людину з COVID-19 покладуть у лікарню і там до її захворювання додасться бактеріальна інфекція – то пацієнту даватимуть антибіотики.
Якщо у тебе кашель, нежить, невелика температура і твої симптоми не здаються тобі серйозними, ти однаково можеш заразити людей навколо. Тому тобі дуже важливо залишатися вдома, щоб уберегти людей довкола себе. Соціальне дистанціювання вкрай важливе!
Щодня вчені дедалі більше дізнаються про SARS-CoV-2. Діагностика була зроблена завдяки тому, що китайські вчені відразу провели секвенування цього вірусу – дізналися послідовність нуклеотидів у його РНК – і опублікували цю структуру в науковій літературі. Завдяки цьому вчені з усього світу отримали оперативну можливість працювати над розробкою вакцини та ефективних ліків, яка зараз триває.
Як реагує наша імунна система на проникнення вірусної інфекції?
Пригадай та дізнайся більше, виконавши наступне завдання.
Пригадай та дізнайся більше, виконавши наступне завдання.
Завдання 4.
ЯК РЕАГУЄ НАША ІМУННА СИСТЕМА натиснувши на посилання ⬆️⬆️⬆️
Відповідь нашого організму на проникнення вірусів
Імунна система завжди бореться з інфекціями, але не завжди буває успішною в цій боротьбі. Є таке поняття, як “специфічний імунітет” — він утворюється або після хвороби, або завдяки введенню вакцини. Оскільки цей коронавірус — новий для всіх вірус, практично ні в кого немає до нього специфічного імунітету. Наразі вчені працюють над розробкою вакцини, яка допомагатиме організму людини виробляти специфічний імунітет проти SARS-CoV-2.
Карантин не убезпечує від захворювання, він дозволяє розтягнути інфікування максимально в часі, оскільки ми не можемо йому запобігти (вакцини немає). Ми розтягуємо його в часі для того, щоб не перевантажувати лікарні одномоментно великою кількістю пацієнтів і дати можливість якісно і ефективно надавати допомогу тим, хто її потребують.
Тепер ти вже знаєш чимало інформації про збудника хвороби COVID-19 – вірус SARS-CoV-2 – та розумієш важливість дотримання карантинних заходів і правил особистої гігієни. Але щодо цієї теми є чимало інформації, до якої потрібно ставитися критично та перевіряти. Виконай наступне завдання.
Сьогодні світ зіткнувся з підступним ворогом. Але медики та науковці, озброївшись знаннями, об’єднавши зусилля, дедалі більше досліджують SARS-CoV-2. Переглянь відео нижче, щоб дізнатися більше та систематизувати знання.
Пам’ятай, від нас із вами залежить дуже багато. Щонайперше, важливо дотримуватись правил: обмежити контакти з людьми, мити руки і пильнувати за тим, як ви почуваєтесь. Якщо у вас кашель, нежить, температура — дотримуйтеся дистанції особливо ретельно, щоб не заразити інших.
Підтримуйте одне одного. Нашої підтримки особливо потребують люди, які захворіли на COVID-19, — захворіти може кожен із нас. Не забудь написати їм підбадьорливі повідомлення або в телефонній розмові побажати швидкого одужання. Пам’ятай, що хтось із ваших сусідів може захворіти і потребувати допомоги. За потреби, ти можеш купувати для них продукти, ліки й залишати під дверима.
Критично стався до інформації у ЗМІ або в соцмережах, перевіряй факти. Хорошими джерелами інформації про COVID-19 є сайти Всесвітньої організації охорони здоров’я та CDC. Також актуальну інформацію можна дізнатися на сайті Міністерства охорони здоров’я України.
А в простій і цікавій формі дізнаватись про останні новини можна на спеціальних ресурсах у соціальних мережах:
TikTok та Instagram акаунти @coronainfoua
Використай карантинний час
на відкриття нових талантів та спілкування із сім’єю.
Немає коментарів:
Дописати коментар