Конспект уроку основи здоров'я у 7 класі
Тема: «Причини виникнення конфліктів і
способи їх розв’язання».
Цілі: Формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про конфлікти, їх класифікацію, стадії
розвитку, причини; систематизувати знання, уявлення про способи та етапи
конструктивного розв’язання конфліктів; формувати наскрізні вміння; розвивати
вміння розв'язувати конфлікти, долати негативні наслідки, відпрацьовувати
конкретні прийоми самоконтролю в конфліктних ситуаціях, виховувати толерантне
ставлення до інших людей.
Формування ключових компетентностей:
-
спілкування
державною мовою: усно й письмово висловлювати свою думку,
слухати співрозмовника, ефективно
застосовувати навички мовлення під час спілкування;
- уміння вчитися: знати основні
поняття з теми і способи дій для виконання завдань, активно відтворювати
необхідну інформацію, виявляти ініціативу;
-
комунікативної:
удосконалювати навички роботи в групі;
- соціальна та громадянська
компетентності: працювати в команді, відстоювати інтереси особистого, сімейного
й суспільного добробуту; конструктивно комунікувати в різних середовищах,
виявляти толерантність, викликати довіру та виявляти співчуття; висловлювати
різні погляди; долати стрес, розчарування;
- виявляти позитивне ставлення до
співпраці; реалізовувати громадянські права та свободи, зокрема ті, що
стосуються власного добробуту, здоров’я та безпеки в щоденних ситуаціях;
поважати права людини;
-
ініціативність
і підприємливість: втілювати ідеї в життя, долати труднощі,
діяти в умовах ризиків та
непередбачуваних ситуацій; досягати мети, вчитися на власних помилках;
усвідомлювати власні слабкі та сильні сторони; демонструвати позитивний
світогляд у поведінці; ціннісне ставлення до власного життєвого досвіду;
Очікувані
результати: учні називають та характеризують різні способи розв’язання конфліктів; пояснюють
алгоритм прийняття зважених рішень; наводять приклади конфліктогенів у різних
ситуаціях; моделюють ситуації конструктивного розв’язання конфліктів; уміють
аналізувати конфлікти та конструктивно їх розв’язувати.
Основні поняття: конфлікт, конфліктогени, конструктивний і деструктивний
конфлікт, риси характеру.
Обладнання:
зошити, підручники, хмарини слів, інтелектуальна
карта
«Конфлікт»,
роздавальний матеріал «Хмарини» для роботи в групах, повітряна кулька.
Основи здоров'я: підручник для
7-го кл. загальноосв. навч. закладів / Т.Є.
Бойченко, І.П. Василашко, О.К.
Гурська та ін. –Київ: Генеза, 2015. – 128с.
Тип
уроку: формування вмінь і навичок.
Хід
уроку
I. Організація класу. Створення
сприятливої атмосфери.
1.
Інтерактивний прийом «Доброго дня тим, хто»
- учитель вимовляє, додаючи фрази «…сказав приємні слова іншій людині; радів
першому снігу; у доброму гуморі; в кого карі очі; хоче спілкуватися; снідав;
чистив зуби» тощо. Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується
їх, сідають.
2.
Вправа «Мені важливо...». Чарівна
скринька
Напишіть
два правила спілкування з людьми, які є важливими для вас і прикріпіть до
чарівної скриньки
1. ______________________________________
2. ______________________________________
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа
«Серце».
У
дітей на столах лежать червоні аркуші, і вчитель пропонує з них вирвати
(створити) серце: зігнути аркуш навпіл, відірвати по формі напівсерце (спочатку
відірвати півколо, звузити до низу, зверху відірвати трикутник). Розкрити його.
Написати
на створених серцях своє ім’я і найкращу свою рису, або іншу характеристику.
Чи
схожі у вас серця і написи на них? Чому вони відрізняються, адже всі виконували
однакові дії? Чи однакові ви характеристики написали?
Висновок. Виконуючи одні і ті ж дії, результат
у кожного свій. Серця, отримані в результаті вправи,
вийшли різними, бо всі ми різні. Від того, що серця неоднакові, загальна
картина лише виграє — вона стає різноманітнішою й цікавішою. Так само різняться
люди — зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом
(характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Вправа
«Мікрофон». Аналіз
змісту притчі
НА
ПРИЙОМІ В ЛІКАРЯ
До кабінету відомого психіатра
якось увійшов чоловік, на перший погляд цілком урівноважений, поважний та
елегантний. Та кілька хвилин розмови лікар переконався, що відвідувач перебув у
глибокій депресії.
Лікар розпочав детальне обстеження
і під кінець розмови спитав свого нового пацієнта:
А чому б вам сьогодні увечері не
піти до цирку, що саме п риїхав до нашого міста? У виставі бере участь
знаменитий клоун, який уже розвеселив
півсвіту. Всі про нього кажуть, що він надзвичайно талановитий. Це неодмінно
розважить вас, ось побачите.
Пацієнт зі сльозами вимовив:
Та я ж і є той клоун. Одне питання
не дає мені спокою: як відчути, коли маю
грати свою роль, а коли справді можу бути собою? Я вдаю, бо часто не маю сили
бути таким, який я є... Загалом тому, що
це могло б комусь не сподобатися. Не знаю, може, це пересторога, яку відчувають
усі... може, іншим також не хотілося б завжди бути на вигляд спритнішими та
сильнішими, ніж вони є насправді...
Висновки.
Депресія є наслідком внутрішнього конфлікту. Важливо відкидати подібні страхи,
сором, вагання і бути лише самим собою.
Ми
щодня вступаємо в конфлікти: з самим собою, з оточуючими нас людьми, з рідними
людьми, з суспільством.
- Конфлікти супроводжують нас все життя,
вони вносять напругу у відносинах, позбавляють нас спокою і радості, не дають
можливості повноцінно працювати.
- І хоча багато хто вважає конфлікт
негативною і руйнівною силою, чи можемо ми обійтися без конфліктів?
Чарльз
Ліксон (американський професор, адвокат, конфліктолог) у своїй книзі «Конфлікт.
Сім кроків до миру» говорить так:
«Де
є людина, там завжди є конфлікти. Вони супроводжують нас все життя від
народження і до самої смерті. Конфлікти – це норма життя. Якщо у вашому житті
немає конфліктів – перевірте чи є у вас пульс».
Думаю,
що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.
Конфлікт – це добре чи погано? Про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці. Тема уроку «Причини виникнення конфліктів і
способи їх розв’язання». Епіграфом до нашого уроку буде вислів, який є на
дошці «Найсильніший той, хто володіє
собою, але грає за спільними правилами» Сенека
Вправа
«Шкала актуальності»
— Наскільки
актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною
шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти,
розуміти тощо) на найближчий час.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа «Якщо конфлікт — це...»
Ціль: учням пропонується подумати і
висловити свої асоціації, почуття, образи, пов'язані зі словом конфлікт.
Набір
завдань
Якщо
конфлікт – це день тижня, то який?
Якщо
конфлікт – це дерево, то яке?
Якщо
конфлікт – це птах, то який?
Якщо
конфлікт – це овоч, то який?
Якщо
конфлікт – це колір, то який?
Якщо
конфлікт – це пора року, то яка?
Якщо
конфлікт – це явище природи, то яке?
Якщо
конфлікт – це посуд, то який?
Якщо
конфлікт – це їжа, то яка?
Якщо
конфлікт – це тварина, то яка?
Якщо
конфлікт – це музичний інструмент, то який?
Якщо
конфлікт – це квітка, то яка?
Якщо
конфлікт – це фрукт, то який?
Якщо
конфлікт – це учні, то якого класу?
План
вивчення теми: (схема на дошці)
Що таке конфлікт.
Причини виникнення конфліктів.
Класифікація конфліктів.
Способи розв’язання конфліктної ситуації.
2. Вправа «Мозковий штурм». Дайте
визначення «Що таке конфлікт».(створення інтелект – карти)
Конфлікт (лат. сопflictus— «зіткнення», «сутичка») — зіткнення протилежних
інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що
призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, супроводжені складними
колізіями. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.
3.
Вправа
«Хмарини слів»
Перевіримо ваші знання, які маєте
про конфлікт . Завдання виконується у парі.
До кожної хмаринки приклеєне
завдання, яке необхідно виконати. Після виконання учні вивішують на дошку. Якщо
в когось виникли питання, то вони можуть глянути у підручнику тема «Конфлікт» (Додаток )
-
Як
ви вважаєте, чому я обрала малюнки у вигляді хмаринок?
-
А
чи можна, щоб ці хмаринки розійшлись і з'явилося сонце?
-
Яким
чином? (конструктивним методом вирішення конфлікту)
4.
Вправа
«Моделювання ситуації».
Сядьте зручніше, закрийте очі і
уявіть на хвилину, ніби Ви яблуко.
Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на
гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає
до Вас черв’як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв’яку?
Відкрийте очі і дайте свою відповідь.
- Чи потрібно підбирати до різних
конфліктів різні способи, чи якийсь один спосіб можна підлаштовувати до всіх
конфліктів?
Способів
розв'язання конфліктів чимало. Людина може скористатися тими, які вважає
прийнятними в певній ситуації. Наприклад, може вибрати таку стратегію поведінки
в конфлікті, яку називають суперництвом. Тоді вона прагнутиме домогтися свого,
нехай навіть на шкоду людям, які її оточують. А можна вибрати іншу стратегію
поведінки — співробітництво. Це пошук такого варіанта поведінки, при якому
враховуються інтереси обох сторін. Звісно, результати такої різної поведінки
так само будуть різними: у першому випадку 1 конфлікт поглиблюється, а в другому
— долається.
Окрім суперництва й співробітництва, можна вибрати інші способи
поведінки в конфлікті. Компроміс —
вибір проміжного варіанта, в якому кожна конфліктуюча сторона щось виграє, а в
чомусь поступається. Пристосування —
відмова від власних інтересів. Ухиляння
— вихід із конфліктної ситуації без спробу її розв'язання.
V. Рефлексивно – узагальнюючий етап.
1. Психологічна ілюстрація « Повітряна кулька»
Двоє учнів надувають повітряні
кульки.
- Уявіть, що кулька це ваше тіло, а
повітря у ній – це гнів.
Один учень випускає кульку раптово,
а другий поволі випускає з неї повітря.
Що відбулося з першою кулькою? Вона
стала некерована. А друга?
2. Вправа «Плакат думок».
- Як впливає конфлікт на здоров’я? Об’єднайтеся
у дві групи по варіантах і дайте
Відповідь. Для виконання завдання 3
хв.(учні створюють групи, на аркуші
записують твердження і відповідають, а
потім відповіді доповнюються з інтелект-карти)
3. Притча «Мішок картоплі»
Учень запитав учителя:
- Ти
такий мудрий. Ти завжди в гарному настрої, ніколи не злишся. Допоможи і мені
бути таким.
Учитель погодився і попросив учня
принести картоплю і прозорий мішок.
- Якщо
ти на кого-небудь розлютишся і будеш тримати образу, - сказав учитель, - то
візьми цю картоплю. З одного її боку напиши своє ім'я, з іншого ім'я людини, з
якою стався конфлікт, і поклади цю картоплю в мішок.
- І
це все? - здивовано запитав учень.
- Ні,
- відповів учитель. Ти повинен завжди цей мішок носити з собою. І кожен раз,
коли на кого-небудь образишся, додавати в нього картоплю. Учень погодився...
Минув якийсь час. Мішок учня
наповнювався картоплею і став уже досить важким. Його дуже незручно було завжди
носити з собою.
До того ж та картопля, що він поклав
на самому початку, стала псуватися.
Деяка згнила, деяка проросла, деяка
зацвіла і мала різкий неприємний запах.
Учень прийшов до вчителя і сказав:
- Це
вже неможливо носити з собою. По-перше, мішок занадто важкий, а по-друге,
картопля зіпсувалася. Запропонуй що-небудь інше.
Але вчитель відповів:
- Теж
саме відбувається і у тебе в душі. Коли ти на кого-небудь сердитий,
ображаєшся, то у тебе в душі
з'являється важкий камінь. Просто ти це відразу не помічаєш. Потім каменів стає
все більше.
Вчинки перетворюються у звички,
звички у характер, який породжує негативні вади. І про цей вантаж не дуже легко
забути, адже він занадто важкий, щоб носити його постійно з собою.
Я дав тобі можливість спостерігати
весь цей процес з боку. Кожен раз, коли ти вирішиш образитися або, навпаки,
образити когось, подумай, чи потрібен тобі цей камінь.
Наші вади породжуємо ми самі. А чи
потрібно Вам тягати мішок зіпсованої картоплі за спиною?
4. Вправа «5 пальців».
Погляньте на зображення долоні і по
перших назви пальців проаналізуйте свою роботу на уроці. Чи
справдилися ваші очікування?
VI. Оцінювання роботи учнів.
Повідомлення домашнього завдання.
-
Хто
з учнів класу, на вашу думку, працював активно на уроці «Нагородіть» їх
відповідними епітетами та порівняннями.
-
Домашнє завдання:
1. Робота
в зошиті – практикумі
2. Скласти
ідеальний «портрет» неконфліктної людини
План
конспект уроку
Етап уроку
|
Форми і види роботи
|
Обладнання
|
І. Організаційний етап
|
Вправа «Доброго дня тим, хто..»
Вправа
|
Намальована на дошці скринька, стікери
|
ІІ. Актуалізація опорних знань.
|
Вправа «Серце»
|
Аркуш паперу
|
ІІІ. Цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності
|
Вправа «Мікрофон»
Вправа «Шкала
актуальності»
Ознайомлення з метою уроку
|
Мікрофон, девіз
|
ІV.
Цілереалізація. Вивчення нової теми
|
Вправа «Якщо
конфлікт – це..»
Вправа «Мозковий
штурм»
Вправа «Хмарини
слів», робота в групах
Вправа «Моделювання
ситуації»
Представлення
результатів
|
Хмарини слів,
|
V. Рефлексивно
– узагальнюючий етап
|
Вправа «Повітряна
кулька»
Вправа «Плакат
думок»
Вправа «Притча.
Мішок картоплі»
Рефлексія. Вправа
«5 пальців»
Оцінювання
роботи учнів
|
2 Кульки ,
плакат, маркер, зображення долоні
|
VІ.
Повідомлення домашнього завдання
|
Різнорівневі
завдання
|
Немає коментарів:
Дописати коментар