ЗОШИТ З БІОЛОГІЇ 8 КЛАСУ

Контроль знань з біології за другий семестр


Ось і завершився ще один рік нашої спільної наполегливої праці задля навчання та виховання. Позаду ми з тобою пройшли  нелегкий шлях. Залишилося зовсім небагато - виконати перевірочну роботу, аби я змогла діагностувати рівень знань, які ти отримав за цей навчальний рік. Тому ось для тебе посилання на контрольну роботу, яку ти можеш виконати протягом обмеженого часу. 

Підсумкова контрольна робота

Бажаю успіхів та хорошого результату!!!


Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 12.05.- 22.05!!!

          (фото відповідей надсилаєте за допомогою доступних для вас соціальних мереж)

Тема. Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція. Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.

-  Це мій настрій , і я хочу ним поділитися з тобою . Посміхнися і ти мені , нехай твоя посмішка посприяє успішному засвоєнню знань від сьогоднішнього уроку. Я розраховую на твої зусилля і сподіваюся , що дух партнерства допоможе нам у цьому. 
       А девізом сьогоднішнього уроку нехай стануть слова:
" Не бійся, що не знаєш, 
бійся, що не навчився."
- Як гадаєш, чи буде так само яскраво звучати мелодія, якщо виконати її на одному інструменті?
- Завдяки чому багато інструментів в оркестрі працюють злагоджено? 
- Яку функцію виконує диригент? 
- Наш організм так само регулюється завдяки певному «диригенту», проте він у нас не один. Чи здогадався ти, якою буде тема нашого уроку?
Усе життя людини проходить у безперервному зв’язку із зовнішнім середовищем,тому здоров’я людини не можна розглядати як щось незалежне, автономне. Воно є результатом дії природних, антропогенних та соціальних факторів і віддзеркалює динамічну рівновагу між організмом і середовищем його існування. Будь-якому організмові потрібні певні умови існування, до яких у нього виробляється пристосування в процесі розвитку. Середовищем існування для клітин організму є внутрішнє середовище (кров, лімфа, тканинна рідина). Склад і властивості внутрішнього середовища підтримуються на відносно постійному рівні, що створює умови для життєдіяльності всього організму. 
Гомеостаз – це сталість хімічного складу і фізико-хімічних властивостей внутрішнього середовища організму. Термін «гомеостаз» був запропонований в 1929 році американським фізіологом У. Кенноном, який вважав, що фізіологічні механізми, що підтримують постійність внутрішнього середовища в організмі, настільки складні і різноманітні, що їх бажано об'єднати під загальною назвою гомеостазу.
- Які фізіологічні системи є в людини? Які з цих систем забезпечують регуляцію функцій організму?

В організмі людини на сталому рівні підтримується:
— температура тіла;
— тиск крові;
— осмотичний тиск;
— кислотно-лужна рівновага.
З імунною регуляцією ти вже знайомий після вивчення теми "Імунітет"
Гуморальна (ендокринна)  регуляція (від лат. гумор  рідина, регуляр – упорядковувати) – один з механізмів  регуляції  фізіологічних  функцій організму,  що  здійснюється    за  допомогою гуморальних чинників через рідини внутрішнього середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину).

Порівняльна  характеристика  нервової  та  гуморальної  регуляції. Подивись відеоролик, аби дізнатися, як працює в організмі нейрогуморальна регуляція. Запиши табличку у робочий зошит.
Напиши письмові відповіді на завдання та надішли мені у доступний тобі спосіб

1. Вправа «Анаграма» - маєш відгадати терміни, дати їм визначення.Зроби словник термінів із теми. 
ЯГУЦІРЕЛЯ ПУЛЬСІМ МОНРОГ ВАРЕНВО РАЛЬГУМОНА НАМІНУ
2. Подумай та напиши відповідь. Чому після сварки деякий час залишається неприємне відчуття, адже подразник уже не діє на нас?
3.  Запиши табличку в зошит "Порівняння нервової та гуморальної регуляції"

Тема. Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Профілактика захворювань ендокринної системи.

Умови зовнішнього середовища постійно змінюються, впливаючи на обмін речовин.. Здоровий організм  має властивість при цьому швидко відновлювати рівновагу процесів обміну, зберігаючи постійність внутрішнього середовища.
Уяви собі, як складно: в трьох трилліонах  клітин нашого організму одночасно відбуваються безліч різноманітних біохімічних реакцій, а концентрація різноманітних речовин зберігається постійною. Порушення цього механізму саморегуляції  є причиною різних захворювань. У процесі  свого життя  людина змінюється, вона  росте і розвивається. Як ти вважаєш, яким чином забезпечується узгоджена робота всіх органів і систем, що призводить до потрібних змін?
Чому людина може жити з однією ниркою,легенею, без шлунку, але помре якщо видалити маленькі паращитовидні або надниркові залози? Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку? Щоб пояснити дану проблему, нам потрібно нагадати способи регуляції систем організму людини. Отже, сьогодні ми дізнаємося про порушення роботи залоз внутрішньої секреції та визначимо, як можна уникнути захворювань ендокринної системи.
- Запиши опорний конспект
Ендокринна система — одна з найбільш складних і загадкових систем організму. Складних тому, що вона складається з безлічі залоз, кожна з яких може виробляти від одного до десятків різних гормонів, і регулює роботу величезного числа органів, серед них і самих ендокринних залоз.
-Подивись відео до нашої теми "Як діють наші гормони" та запиши назви гормонів , про які йшлося
- Як ти вже зрозумів, гормони - це специфічні речовини, які виробляються залозами. Тобто спеціальними утвореннями в організмі.
-   залози зовнішньої секреції - це залози, які ви­діляють через протоки свої секрети на поверхню тіла або в порож­нини тіла та органів (наприклад, слинні, потові, сальні, шлункові, молочні, слізні, кишкові);
-   залози внутрішньої секреції - це залози, які виділяють гормони у внутрішнє середовище й не ма­ють вивідних шляхів. До цієї групи належать гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, при- щитоподібні , вилочкова, надниркові залози;
-   залози змішаної секреції - залози, які виділяють як секрети, так і гор­мони. Це підшлункова й ста­теві залози: яєчники та яєчка.
Заповни табличку:
Характеристика залоз ендокринної системи
№ з/п
Назва залози
Місце розташування
Гормони
Роль у функціонуванні організму






 - Що, на твою думку, може трапитися із залозами внутрішньої секреції? До яких наслідків це може призвести? 
Напиши письмові відповіді на завдання та надішли мені у доступний тобі спосіб:
1. Підготувати повідомлення «Як впливає кількість йоду на фізіологічні процеси в організмі?»
2. Заповни табличку, яка була подана вище.
3. Побудь в ролі лікаря, та визнач діагноз


Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 27.04.- 11.05!!!

          (фото відповідей надсилаєте за допомогою доступних для вас соціальних мереж)

ТЕМА. Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Практикум. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту

- Ти напевно знайомий із змістом твору "Пригоди Тома Соєра" Макра Твена? Пригадайте, які якості притаманні цим героям. Як вони поводяться в різних ситуаціях? (Том Соєр — веселий, енергійний, рухливий, товариський, наполегливий, збудливий, дратівливий, не вміє стримувати свої емоції). 
- Такі відмінності в поведінці людей були помічені дуже давно. Ще в Стародавній Греції відомий лікар Гіппократ поділив усіх людей на чотири основні типи. Чи знаєте ви, як він назвав ці відмінності?
 Отже, сьогодні ми поговоримо про темперамент. Знання закономірностей вищої нервової діяльності має велике значення для навчання, виховання, трудової діяльності, збереження здоров’я людини. Знання теми допоможуть вам зрозуміти різноманітність поведінки людей. Ці знання ви зможете використовувати на практиці для вирішення конфліктних ситуацій в процесі спілкування з дорослими і однолітками.
Завдання уроку:
1.Гіпотези психічної діяльності людини.
2. ВНД, її типи.
3. Темперамент та його властивості.
4. Практикум. 

1. Гіпотези психічної діяльності людини

Щодо походження психічної діяльності людини здавна існували два погляди. Згідно з одним поглядом, психіка є результатом діяльності мозку, в якому відбиваються зовнішні події і внутрішній стан організму. Завдяки діяльності мозку людина оцінює різноманітні явища і події й відповідним чином реагує на них. Згідно з другим поглядом (релігійним) поведінкою людини керує нематеріальна душа, яка утворена надприродними силами , що перебувають поза організмом людини. Ці дві гіпотези про природу психіки існують і тепер. Однак результати численних свідчать про те, що саме діяльність мозку є матеріальною основою психіки. 

Майже все необхідне для своєї життєдіяльності організм одержує із зовнішнього середовища. Брак чогось для підтримки життя й розвитку організму викликає особливий стан, що зветься потребою. Складний комплекс дій, що спрямовані на задоволення наявної потреби організму називають поведінкою.

Поведінка людини – це сукупність фізіологічних і психічних процесів. Якщо основні закони роботи органів і систем практично однакові для всіх людей, то психіка – це те що відрізняє одну людину вид іншої. Психіка людини залежить від її індивідуальних спадкових задатків, від життєвого досвіду, якого набула людина. Тому поведінка людей така різноманітна і неповторна. 

До безперервних змін навколишнього та внутрішнього середовища організм пристосовується завдяки природженим і набутим рефлексам. 
2. Вища нервова діяльність (ВНД) — діяльність вищих відділів центральної нервової системи, яка забезпечує різноманітні форми пристосування до умов навколишнього середовища. В основі поведінки лежить певна система реакцій на подразники зовнішнього та внутрішнього середовища — рефлексів. Вони забезпечують взаємодію організму з навколишнім середовищем.
Вчення про вищу нервову діяльність. Ще в XIX ст. у праці «Рефлекси головного мозку» Іван Сеченов висловив гіпотезу про рефлекторний характер діяльності головного мозку. Він виявив зв’язок між найскладнішими проявами поведінки людини (психічними явищами — свідомістю, мисленням) і рефлекторною діяльністю мозку.
На початку XX ст. Іван Павлов розвинув ідеї Івана Сеченова. Він запропонував метод дослідження рефлекторної діяльності людини і тварин — метод умовних рефлексів. Іван Павлов створив учення про вищу нервову діяльність, яке обґрунтовує поведінку людини і тварин. Усю нервову діяльність організму засновник цього вчення поділив на нижчу і вищу.Під нижчою нервовою діяльністю Іван Павлов розумів рефлекторну регуляцію фізіологічних функцій організму та його рухової активності. Вищу нервову діяльність учений розглядав як рефлекторну діяльність мозку людини і тварин, що регулює взаємовідносини цілісного організму із зовнішнім світом.
Нервові процеси, що лежать в основі вищої нервової діяльності. Вища нервова діяльність забезпечується двома основними нервовими процесами — збудженням і гальмуваннямПригадайте, у чому полягає сутність цих нервових процесів. Ці процеси виникають у корі головного мозку під час дії різних подразників. І збудження, і гальмування, що виникають у певній зоні кори, поширюються на інші її ділянки. Через певний час це поширення змінюється концентрацією нервового процесу. Наприклад, коли людина опановує нові танцювальні рухи, спочатку спостерігається скорочення багатьох м’язів, які не беруть участі у виконанні руху. Це — наслідок поширення збудження в корі великих півкуль. Після багаторазових повторень рух стає чітким. Це можна пояснити концентрацією збудження в нервових центрах, які відповідають за узгоджене скорочення необхідних м’язів. Як вже було зазначено, основними процесами ВНР є гальмування та збудження. В свою чергу основними властивостями процесів гальмування та збудження є сила збудження, врівноваженість та рухливість нервових процесів.
СИЛА -  ЗДАТНІСТЬ НЕРВОВИХ КЛІТИН РЕАГУВАТИ НА ПОДРАЗНЕННЯ БЕЗ РОЗВИТКУ ГАЛЬМУВАННЯ
УРІВНОВАЖЕНІСТЬ - ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ ПРОЦЕСІВ ЗБУДЖЕННЯ ТА ГАЛЬМУВАННЯ
РУХЛИВІСТЬ – ШВИДКІСТЬ ПЕРЕХОДУ НЕЙРОНІВ ВІД ЗБУДЖЕННЯ ДО ГАЛЬМУВАННЯ
3. Темперамент та його властивості.
Тип ВНД визначає тип темпераменту людини, який впливає на риси її характер, поведінку у тих чи інших ситуаціях.
Темперамент – сукупність індивідуальних особливостей, що виявляються у силі, швидкості та зрівноваженості нервових процесів.


4. 
Практикум. Визначення типу темпераменту


НАПИШИ ПИСЬМОВІ ВІДПОВІДІ НА ЗАВДАННЯ ТА НАДІШЛИ МЕНІ У ДОСТУПНИЙ ТОБІ СПОСІБ: 

1. Пройди Анкета на визначення темпераменту (натисни це посилання) і зроби висновок про свій тип.
2. зроби конспект до теми.


Тема. Безумовні рефлекси. Інстинкти. Умовні рефлекси


- Пригадай усно, яку будову має нервова система. Що таке "рефлекс"?

Чи вміє людина одразу після народження, наприклад, користуватися ложкою або писати?
Епіграф до уроку
У нас є дещо розумніше за голову. У важливі моменти ми діємо не стільки за свідомістю, скільки за внутрішнім імпульсом, навіть інстинктом, що коріниться в глибинах нашого «Я». І лише пізніше підганяємо наші дії до ясних, хоча й неглибоких набутих понять (Артур Шопенгауер).
- Подивись відео і назви основні ознаки умовних і безумовних рефлексів. 
Роздивись зображення та зроби відповідні записи у робочий зошит 





Напиши письмові відповіді і надішли фотозвіт у доступний для тебе спосіб:
Завдання для самостійної роботи: створи діаграму "Безумовні та умовні рефлекси". У лівому колі - безумовні, а в правому - умовні рефлекси. Обов'язково вкажи, що є спільного.

                                        Тема. Мова. Мислення та свідомість.


Епіграф до уроку

Людина ясно висловлюється, коли нею володіє думка, але ще ясніше, коли вона володіє думкою (Б. Бєлінський).

Ці влучні слова відомого літературного критика дуже добре підходять для початку нашого уроку. Сподіваюся, що сьогодні ваші думки будуть допомагати вам вирішувати різноманітні завдання та набувати нових знань.
Поведінка людини складна. У ній задіяні механізми не лише безумовних та умовних рефлексів, а також розумової діяльності. Якщо інстинктивна діяльність людини часто проявляється неусвідомленими діями, то розумова діяльність спрямовує її поведінку відповідно до законів суспільства, традицій. Розумова діяльність є найскладнішою формою індивідуальної поведінки, яка є результатом постійного утворення нових нервових зв’язків, що ґрунтуються на минулому досвіді. На все, що людина сприймає з навколишнього середовища, вона відповідає різними діями — імпульсивними (негайними), мимовільними або довільними (свідомими).
Із розвитком мови розвивалось і мислення. Мова і мислення завжди перебувають у нерозривному зв’язку. 
 У процесі мислення головний мозок людини виконує складні розумові операції, використовуючи поняття, судження, умовиводи, результатом яких є припущення, прогнози, прийняття рішень. Ви часто виконуєте розумові операції на уроках під час засвоєння нового навчального матеріалу або його відтворення. Виконання розумових операцій залежить від індивідуальних особливостей мислення конкретної людини.
1. Подивись відео, виконай завдання, які пропонуються.
 2. Зроби словник термінів із вивченої теми.



Цікаві факти із вивченої теми
  • Найкращим способом розвитку мислення є заняття справами, якими ви ніколи раніше не займалися (нова гра, танці, спів тощо). 
  • Шульга Леонардо да Вінчі вів свої записи справа наліво, так, що їх можна було прочитати, лише побачивши в дзеркалі.
  • Чим розвиненіший у людини інтелект, тим швидше вона думає і тим нерозбірливіший у неї почерк.
  • Насправді це не емоції впливають на нашу манеру спілкування, а навпаки, те, як ми говоримо, впливає на наш настрій.
  • Люди, які розмовляють двома мовами, можуть несвідомо змінювати особистість, коли переходять з однієї мови на іншу.
  • Подорожі корисні для розумового розвитку. Також вони знижують ризик серцевого приступу і розвитку депресії.
Напиши письмові відповіді і надішли фотозвіт у доступний для тебе спосіб:
1. Подивись відео, виконай завдання, які пропонуються.
 2. Зроби словник термінів із вивченої теми.

3. ПОМІРКУЙ. Так звані «мауглі» - виховані тваринами діти, які потрапили в людське суспільство після 5 років, зазвичай не оволодівали людською мовою. Чому?
СКЛАДИ асоціативну схему до слова "інтуїція"








Тема. Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті


Епіграф до уроку

Той, хто ставить запитання,— дурень на п'ять хвилин, той, хто не ставить,— дурень на все життя (китайська приказка).
- Навіщо потрібно навчатися?
- Навіщо людині потрібна пам’ять?
У різні епохи формувалися свої погляди на завдання й характер навчання, що визначали навчальний процес, специфічний для кожного суспільства, конкретних умов його життя, тенденції в теорії та практиці навчання. Так, у середньовіччя склався догматичний вид навчання. Така система не сприяла розумовому розвиткові учнів, не пробуджувала інтересу до знань. Пояснювально-ілюстративне навчання забезпечує сприймання учнями навчальної інформації з одночасним її узагальненням, засвоєнням понять, законів, теорій. Мета практичних вправ — поглиблення знань, формування, закріплення знань, умінь і навичок, застосування їх у нових ситуаціях. Вони передбачають самоконтроль ефективності засвоєння знань, умінь і навичок, повторення вивченого матеріалу. Цей вид навчання орієнтує на репродуктивне засвоєння знань, умінь і навичок.
Проблемне навчання передбачає послідовні й цілеспрямовані пізнавальні завдання, які учні розв’язують під керівництвом учителя й активно засвоюють нові знання. Використання теоретичних та експериментальних завдань само по собі ще не робить навчання проблемним. Усе залежить від того, наскільки вчителеві вдається надати цим завданням проблемного характеру й поєднувати проблемний підхід з іншими методичними підходами. Завдання стає пізнавальною проблемою, якщо воно потребує роздумів над проблемою, викликає в учнів пізнавальний інтерес.

1. Подивись відеоролик. Які умови необхідні для навчання?

2. Склади схему «Види навчання»


3. Зроби інтелект карту "Пам'ять"

Одні люди краще запам'ятову­ють за допомогою органів зору, другі-на слух, треті-за допомо­гою рухів. Багато професій вимага­ють хорошого розвитку конкретно­го типу або виду пам'яті. Логічна пам'ять допомагає запам'ятовувати числа, різні схеми, загальні дії. Пам'ять у кожної людини різ­на і залежить від рівня розвитку її окремих типів і видів. Похвалитися хорошою пам'ят­тю може далеко не кожний. Про­те люди відрізняються не сильною чи слабкою пам'яттю, а знання­ми законів пам'яті та вмінням їх використовувати.



- Розглянь схеми, що описують різні види пам'яті. 
- Зроби інтелект карту "Пам'ять"

                             Цікаві відомості по темі
Меню пам'яті
Морква полегшує запам'ятову­вання за рахунок того, що стиму­лює обмін речовин і роботу моз­ку. Отже, перед зазубрюванням з'їжте тарілку натертої моркви з рослинною олією.
Ананас - найулюбленіший фрукт театральних та музичних зірок. Якщо необхідно утримува­ти в пам'яті великий текст чи нот­ні знаки, потрібен у значній кіль­кості вітамін С, якого в цьому фрукті достатньо.
Порада: випивайте в день ста­кан ананасового соку.
Авокадо - джерело енергії для короткочасної пам'яті (за рахунок великого вмісту жирних кислот). З'їдайте в день половину плоду.
  • Кожен з нас стикався з тим, що інколи не міг чогось пригадати. Тому можна зробити висновок, що пам’ять з часом погіршується, але вчені не підтримують такої думки. Вони вважають, що пам’ять не має лімітів. Просто до тієї інформації, яка зберігається в пам’яті, але не повторюється, важче отримати доступ.
  • Чи є пам’ять у новонародженого? Таке питання довгі роки турбувало лікарів і вчених усього світу. Адже багато хто помилково вважав, що людина народжується з чистою пам’яттю. Але численні дослідження показали: на 20 тижні вагітності ембріон починає запам’ятовувати певні події.
  • Пам’ять та її властивості безпосередньо залежать від професії людини. Вона дійсно краще у дикторів, викладачів, науковців, акторів. Адже цим людям доводиться запам’ятовувати велику кількість тексту, постійно повторювати її і вивчати щось нове.
  • «Дежавю» — відчуття, що певна ситуація вже відбувалася в нашому житті, пов’язане з генетичною пам’яттю. Згідно з дослідженнями вчених, певні події дійсно могли мати місце в нашому минулому житті або передатися від досвіду предків. 
  • Пам’ять розвивається у людини до 25 років. Пік її можливостей припадає на 19-20 років. Не дивно: у цей період ми отримуємо освіту. А ось згасати пам’ять починає з 50 років
  • Якщо порівняти мозок людини з комп’ютером, він би міг зберігати до 7 мільйонів мегабайт інформації.
Напиши письмові відповіді і надішли фотозвіт у доступний для тебе спосіб:
1. Склади схему «Види навчання»
2. Зроби інтелект карту "Пам'ять"
3. Дай відповідь на запитання:
Чи можна розвивати і тре­нувати пам'ять? Що для цього треба знати?
-- Прийоми мнемотехніки для розвитку пам'яті.

Завдання для дистанційного навчання учнів у період  з 06.04.- 24.04!!!

(фото відповідей надсилаєте за допомогою доступних для вас соціальних мереж)

Тема. Слухова сенсорна системаВухо. Гігієна слуху. Лабораторні дослідження: вимірювання порога слухової чутливості.

Завдання: 
1. Подивись відео, зроби відповідні записи у робочому зошиті.


2. Написати схему принципу роботи сенсорних систем

(подразник – рецептор – провідникові шляхи – Ц.В.К.Г.М. – аналіз і синтез інформації– відповідна реакція організму)

3. Розглянь "Хмаринку тегів" і напиши по порядку розташування складові вуха


4. Закріпи свої знання, виконавши тест 






Тема. Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум 4. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

Завдання:
1. Опрацюй відео і зроби відповідні записи у робочий зошит



2. Переглянь зображення і зроби "Словник термінів"





3. Усім нам відомий вислів "Земля йде з - під ніг". Поясніть його.
4. Закріпи свої знання, пройди тестування   Порівняння зору і слуху

Немає коментарів:

Дописати коментар