Контроль знань з біології за другий семестр
- Ось і завершився ще один рік нашої спільної наполегливої праці задля навчання та виховання. Позаду ми з тобою пройшли нелегкий шлях. Залишилося зовсім небагато - виконати перевірочну роботу, аби я змогла діагностувати рівень знань, які ти отримав за цей навчальний рік. Тому ось для тебе посилання на контрольну роботу, яку ти можеш виконати протягом обмеженого часу.
Підсумкова контрольна робота
Бажаю успіхів та хорошого результату!!!
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 12.05. - 22.05. 2020!!!
Тема. Природоохоронні території. Червона книга України. Міні-проект : Як тварини пристосовані до життя в
різних умовах. Заповідні території України.
«Людина може жити
без китів, ведмедів,
орлів, лелек і вівсянок.
Її існування від них не залежить,
але якщо людині стане байдуже,
живуть вони чи ні, якщо вона не зрозуміє
важливості їх збереження,
то вона перестане бути людиною».
Роберт Мак-Кланг,
американський зоолог
В останні роки бурхливий розвиток промисловості й
сільського господарства, будівництво нових та розбудова існуючих міст і селищ,
розширення мережі залізничних та автомобільних шляхів, ліній електропередач,
нафто- і газопроводів, зарегулювання стоку Дніпра та більшості середніх і малих
річок, осушення боліт Полісся й зрошення величезних площ на Півдні України
призвели до істотних змін ландшафтів, дикої флори і фауни. 70 % природних
ландшафтів України змінено господарською діяльністю людини, що загострило
проблему охорони природи і раціонального природокористування. У
червні 1992 р. Верховна Рада прийняла закон «Про природно-заповідний фонд
України». До цього фонду належать: природні, біосферні заповідники,
національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам’ятки
природи, заповідні урочища; ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні
парки, парки — пам’ятки садово-паркового мистецтва.
- Попрацюй із схемами до сьогоднішньої теми та зроби конспект

На жаль, відвідування
людьми об’єктів природно-заповідного фонду нерідко призводить до погіршення
екологічної ситуації на них: після туристів залишається багато сміття, вони
вирубують дерева, збирають дикорослі рослини, утоптують ґрунт. Тому під час
відвідування біосферних заповідників і природних національних парків (крім їх
заповідних зон, де туристам та відпочиваючим перебувати заборонено), а також
регіональних ландшафтних парків, заказників і пам’яток природи потрібно суворо
дотримуватись вимог: не палити багаття, не залишати сміття, не збирати рослини,
не лякати тварин, дотримуватись тиші.
Подивись відео про рідкісні види тварин нашого регіону та зроби письмовий перелік цих видів
- Пригадай ту інформацію, яку ти вже отримав сьогодні та на уроках природознавства, і виконай вправу «Так — ні», дай письмову відповідь та надішли мені у зручній для тебе формі.
1. Для Червоної книги обрано червоний колір тому, що це сигнал
небезпеки.
2. До Червоної книги заносять вимерлих рослин і тварин.
3. До Червоної книги України занесено їжака вухастого.
4. До Червоної книги України занесено кабана дикого.
5. До «чорних списків» заносять тварин і рослини, які зникли на
планеті після 1600 р.
6. Ідея створення Червоної книги належить англійському зоологові П.
Скотту.
7. Кількість видів тварин у третьому
порівняно з другим виданням збільшилася.
8. Кількість видів тварин у
третьому порівняно з другим виданням зменшилася.
9. Уперше Червона книга України була випущена в 1970 р.
10. До Зеленої книги заносять рослини і тварин, кількість яких різко
збільшується.
11. Зеленою книгою називають списки рідкісних екосистем.
12. У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України.
- Які заходи охорони природи ти знаєш? Які з них вважаєш найбільш ефективними?
- Отже ти маєш виконати наступні завдання та надіслати мені фотозвіт у доступній для тебе формі:
1. Попрацюй із схемами до сьогоднішньої теми та зроби конспект
2. Подивись відео про рідкісні види тварин нашого регіону та зроби письмовий перелік цих видів
3. Виконай вправу «Так — ні»
4. Дай письмову відповідь. Які заходи охорони природи ти знаєш? Які з них вважаєш найбільш ефективними? (високий рівень)
5. Підготуй міні - проєкт у довільній формі на одну з тем (високий рівень)
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 27.04. - 11.05. 2020!!!
БІОЛОГІЯ
Тема. Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
Дай усну відповідь на запитання:
- Чим обумовлені міграції тварин?
- Чи впливають умови середовища на поведінку тварин?
- У яких основних середовищах мешкають тварини.
Завдання уроку:
1. Що таке популяція та екосистема
2. Дізнатися які є екологічні чинники та як вони впливають на життєдіяльність тварин.
Отже, до роботи!
- Назвіть розділ біології, що вивчає взаємозв’язки
організмів між собою та з навколишнім середовищем?
Вам відомо, як пристосовані
тварини до проживання у водному, наземно-повітряному середовищі, в ґрунті,
використовують для життя інші організми. Але місця проживання тварин в одному й
тому ж середовищі можуть суттєво відрізнятися за зволоженістю, температурою,
освітленістю, а також тим, які організми живуть поруч. Значить, середовище існування - це частина природи, що оточує живі організми і взаємодіє з ними.
Ви вже знаєте, що будь-який організм належить до певного виду. Сукупність особин одного виду, яка тривалий час мешкає певною мірою відокремлено від інших подібних угруповань, має назву популяція. Існування виду у формі популяцій пов’язане з нерівномірністю розподілу сприятливих умов по території, яку займає вид. Наприклад, білка звичайна поширена по всій Європі, але мешкає лише в лісових та лісопаркових угрупованнях, які розділені рослинними угрупованнями інших типів (лучними або степовими), річками, гірськими хребтами тощо. Тому кожний з лісів чи парків має одну або кілька популяцій білки. Отже, що різноманітніші умови існування на території, яку займає вид, то більшою буде кількість популяцій, з яких він складається.
Територію або простір, у якому живе вид, називають місцеіснуванням. Воно є спільним для багатьох видів організмів - тварин, рослин, грибів, бактерій, що утворюють на цій території багатовидове біологічне угруповання. Кожен з вас може навести приклади рослин і тварин, характерних для таких угруповань, як ліс, лука, болото, степ тощо.
Організми в угрупованнях тісно взаємодіють між собою та з неживою природою. Вони беруть з навколишнього середовища певні речовини (кисень, вуглекислий газ, воду, їжу), необхідні для забезпечення нормальної життєдіяльності, та виділяють туди продукти власного обміну речовин (неперетравлені рештки їжі, продукти виділення тощо). Унаслідок такої взаємодії формуються екосистеми - сукупність взаємопов’язаних популяцій організмів, які взаємодіють між собою та з умовами середовища життя . Сукупність усіх екосистем нашої планети має назву біосфера.
Взаємозв’язки організмів та їхніх угруповань між собою й умовами середовища життя вивчає наука екологія (від грец. ойкос - дім, житло і логос — учення).
Завдання для учнів: 1. Розглянь схему "Біологічні фактори (чинники) середовища , визнач, як фактори впливають на існування тварин у природі.
Усі компоненти середовища життя, які впливають на організми та їхні угруповання, називають екологічними чинниками. Залежно від природи і особливостей дії їх поділяють на чинники неживої та живої природи, а також ті, що пов’язані з людиною та її діяльністю. Чинники неживої природи, або абіотичні (від грец. а - заперечна частка та біос - життя), - це температура, вологість, освітленість, газовий склад повітря, сольовий склад води тощо. Чинники живої природи, або біотичні, - це різні форми взаємодій між особинами як одного виду, так і різних видів. Антропогенні (від грец. антропос - людина та генос -походження) чинники - це різні форми господарської діяльності людини та їхні наслідки, що змінюють стан середовища життя різних видів живих істот і самої людини зокрема.
Тварини, як і інші організми, змушені регулювати власні процеси життєдіяльності відповідно до змін інтенсивності дії екологічних чинників. Такі пристосування до умов середовища життя мають назву адаптації. Вони дають змогу організмам краще виживати в певних умовах, пристосуватися до їхніх змін і забезпечувати розмноження та поширення виду. Деякі приклади адаптацій тварин до середовища життя ми згадували раніше: це, наприклад, обтічна форма тіла риб і птахів, захисне забарвлення окуня, попереджувальне забарвлення жука сонечка, попереджувальна поведінка кобри, прояв мімікрії у мухи-дзюрчалки. Кожний вид організмів може мешкати лише там, де для нього є необхідні умови існування.
Завдання:
1. Переглянь приклади впливу різних чинників на існування тварин, назви свої приклади
Усі живі організми взаємодіють між собою. Тому можна визначити такі форми співіснування тварин:
Використовуючи матеріал підручника, знайди визначення до нових термінів.
Вплив людини на природу.
Використовуючи матеріал підручника, знайди визначення до нових термінів.
Вплив людини на природу.
1. Вибери один з найпоширеніших видів тварин вашої місцевості та назвіть риси його пристосованості до середовища життя.
2. У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу?
3. Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясни це явище.
2. Зроби словник термінів, вивчених у цій темі.
- Отже ти маєш виконати наступні завдання та надіслати мені фотозвіт у доступній для тебе формі:
1. Дай письмову відповідь на запитання і надішли фотозвіт у доступній тобі формі:
1. Що трапиться, якщо із харчового ланцюга зникне хоча б один компонент, наприклад, рослини?
2. Охарактеризуйте ланцюг живлення, зображений на малюнку
Вплив
людини
У 1984 р. професор А. Вебстер розробив концепцію так званих «П’яти свобод
(прав)» одомашнених тварин, які ввійшли до Всесвітньої декларації добробуту
тварин. З 1979 р. у низці країн концепція «П’яти свобод» повністю або частково
використовується в національному законодавстві щодо захисту тварин. Наприклад,
Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження» задіює ідеї цієї
концепції.
2. У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу?
3. Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясни це явище.
2. Зроби словник термінів, вивчених у цій темі.
Тема. Ланцюги живлення і потік енергії. Співіснування організмів в угрупованнях.
Дай усно відповідь на запитання:
1. Чому в екосистемі повинні бути автотрофи, гетеротрофи і сапротрофи?
2. Чи можуть існувати такі екосистеми, у яких відсутня та чи інша група організмів із названих вище?
3. Пригадайте із курсу природознавства, що ви знаєте про "ланцюг живлення"?
Функціонування будь-якої екосистеми, як і окремого організму, пов’язане з перетворенням енергії. Енергія потрібна всім організмам для забезпечення процесів життєдіяльності: росту, розмноження, рухової активності тощо. Так само, як і окремі організми, екосистеми — відкриті системи, тому вони потребують постійного надходження енергії ззовні. У природі не існує такого виду, який би не був пов’язаний з іншим. Живлячись за рахунок інших істот, організми дістають енергію. Унаслідок цього в природі виникають ланцюги живлення. Харчовий ланцюг (ланцюг живлення) – це послідовності у якому особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для представників іншого виду (учні фіксують визначення в ейдос-конспекті).
Функціонування будь-якої екосистеми, як і окремого організму, пов’язане з перетворенням енергії. Енергія потрібна всім організмам для забезпечення процесів життєдіяльності: росту, розмноження, рухової активності тощо. Так само, як і окремі організми, екосистеми — відкриті системи, тому вони потребують постійного надходження енергії ззовні. У природі не існує такого виду, який би не був пов’язаний з іншим. Живлячись за рахунок інших істот, організми дістають енергію. Унаслідок цього в природі виникають ланцюги живлення. Харчовий ланцюг (ланцюг живлення) – це послідовності у якому особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для представників іншого виду (учні фіксують визначення в ейдос-конспекті).
Термін «ланцюг живлення»
запропонував Чарльз Елтон, англійський еколог та зоолог у 1934 р. Будь-який харчовий ланцюг включає три типи організмів:
1. Продуценти — автотрофні
організми, які здатні синтезувати органічні речовини за рахунок неорганічного
середовища.
2. Консументи — гетеротрофні організми, які споживають органічні речовини продуцентів або інших консументів. На долю цих організмів припадає 10% від усіх гетеротрофних організмів планети. Розрізняють консументи першого порядку (фітофаги) та другого порядку (м'ясоїди).
3. Редуценти — організми, які розкладають органічні речовини до неорганічних, тобто живуть за рахунок мертвих організмів. Вони забезпечують розклад органічних речовин на планеті й перетворюють їх на неорганічні сполуки, беручи участь у колообігу речовин. Це бактерії, гриби, водорості. На їх долю припадає 90% від усіх гетеротрофів планети. Залежно від джерел харчування консументи поділяються на три основні класи:
2. Консументи — гетеротрофні організми, які споживають органічні речовини продуцентів або інших консументів. На долю цих організмів припадає 10% від усіх гетеротрофних організмів планети. Розрізняють консументи першого порядку (фітофаги) та другого порядку (м'ясоїди).
3. Редуценти — організми, які розкладають органічні речовини до неорганічних, тобто живуть за рахунок мертвих організмів. Вони забезпечують розклад органічних речовин на планеті й перетворюють їх на неорганічні сполуки, беручи участь у колообігу речовин. Це бактерії, гриби, водорості. На їх долю припадає 90% від усіх гетеротрофів планети. Залежно від джерел харчування консументи поділяються на три основні класи:
- фітофаги (травоїдні) — це консументи 1-го порядку, які харчуються виключно живими рослинами. Наприклад, птахи їдять насіння, бруньки й листя;
- хижаки (м’ясоїдні) — консументи 2-го порядку, які харчуються виключно травоїдними тваринами (фітофагами), і навіть консументи 3-го порядку, які харчуються лише м’ясоїдними тваринами;
- усеїдні, які можуть поїдати як рослинну, так і тваринну їжу.
Запам’ятай!!!
На першому місці –
завжди …(рослина).
На другому – той, хто її …(споживає).
На третім - …(хижак), що на здобич чекає.
На другому – той, хто її …(споживає).
На третім - …(хижак), що на здобич чекає.
У будь-якій екосистемі різні
ланцюги живлення не існують окремо один від одного, а переплітаючись, утворюють
трофічну
сітку - це сукупність взаємопов’язаних
ланцюгів живлення певної екосистеми.
1. Дай письмову відповідь на запитання і надішли фотозвіт у доступній тобі формі:
1. Що трапиться, якщо із харчового ланцюга зникне хоча б один компонент, наприклад, рослини?
2. Охарактеризуйте ланцюг живлення, зображений на малюнку
3. Дай письмову відповідь на запитання: У Норвегії
вирішили збільшити кількість білих куріпок. Для цього в районах їхнього
гніздування знищили майже всіх хижаків (лисиць, росомах, кречетів). У перші
роки чисельність птахів зросла, а згодом кількість куріпок знизилась і вони
майже зникли. Чому?
4. Із запропонованих організмів склади ланцюги живлення
а)Дуб, Жук-короїд, Дятел чорний, Яструб - стерв’ятник, Мікроорганізми
б) Пшениця, миша, гадюка звичайна, їжак звичайний, мікроорганізми гниття.
Тема. Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
Людина впливає на природу набагато більше, ніж будь-який біологічний вид. Цей вплив часто має негативні наслідки й може призвести не тільки до загибелі багатьох біологічних видів, а й до загибелі або істотного погіршення умов існування самого людства. Органічні залишки й інші докази свідчать про те, що на Землі за минулі 500 млн років відбулося п’ять або шість катастрофічних вимирань переважно численних видів тварин. Можливо, ми ніколи не дізнаємося справжню причину цих масових вимирань. Одне нам відомо: що вони не були спричинені людиною. Паралельно з розвитком людської цивілізації, науково-технічного прогресу, без сумніву, відбувається і скорочення чисельності багатьох видів тварин сьогодні. Антропогенні чинники – сукупність впливів господарської діяльності людини на природу, що змінює стан середовища існування різних видів живих істот.
Прямий
(штучні
розсадження рослин, розведення тварин, винищення організмів)
|
Непрямий
(висушування боліт)
Вплив людини
Негативний
(забруднення ґрунтів, винищення рослин і тварин)ння боліт) боліт)
|
Концепція «П’яти свобод» – використовувана в багатьох
країнах система оцінки благополуччя одомашнених тварин. Вона передбачає такі
свободи:
1. Свобода від голоду і спраги – шляхом надання
доступу до води та їжі, які підтримують гарне здоров’я й активність.
2. Свобода від дискомфорту – шляхом надання
відповідного середовища для проживання, включаючи житло і місце для сну та
відпочинку.
3. Свобода від болю, травм або хвороби – шляхом проведення
превентивних заходів або ранньої діагностики та лікування.
4. Свобода природної поведінки – шляхом надання
достатнього місця, відповідних сприятливих умов і пристосувань, а також
компанії щодо подібних до себе.
5. Свобода від страху і стресу
– шляхом
забезпечення відповідних умов і відносин, які виключають моральні страждання.
Оціни умови утримання ваших (або ваших
знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «П’яти свободам» тварин? Які почуття повинна
проявляти людина по відношенню до тварин (природи)?
- Як ти розумієш вираз «етичне ставлення»?
Нерозумне корисливе ставлення людини до природи спричинило глибоке порушення природної екологічної рівноваги та напружені взаємини між людиною й природою, тобто екологічну кризу. Якщо людство не змінить своє ставлення до природи, його очікує екологічна катастрофа й загибель життя на Землі. Проблема стосунків між людиною і твариною
постала не сьогодні, але й дотепер її не розв’язано. Ця проблема є актуальною
не лише для людства взагалі, а й для кожного з нас зокрема.
Екологічна етика (від грец. «ойкос» — оселя, «логос» — слово, вчення) — галузь знань, які об’єднують різні дисципліни й займаються моральними та духовними аспектами ставлення людини до природи.
Екологічна етика впроваджує збільшення поваги до природи й обмеження прав людини щодо природи. Засновниками екологічної етики вважають американського еколога Олдо Леопольдо й німецького лікаря Альберта Швейцера.
У 1959 р. було створено Міжнародне товариство захисту тварин. Також було засновано багато товариств із захисту тварин, проти жорстокого поводження з тваринами, за поліпшення умов утримання тварин, за гуманне ставлення до тварин тощо. Усі ці заходи спрямовували й спрямовують свою діяльність саме в русло екологічної етики, а 24 квітня в усьому світі відзначається День прав тварин.
В екологічній етиці виникло багато різноманітних напрямків, один з яких називається етикою живої природи.
Основні принципи етики живої природи
В екологічній етиці виникло багато різноманітних напрямків, один з яких називається етикою живої природи.
Основні принципи етики живої природи
1. Поважай дику природу як святий простір.
2. Поважай дике життя як священне.
3. Поважай волю, автономію, незалежність, природні права дикої природи та її видів.
4. Заповідай якнайбільше ділянок живої природи.
5. Не заподій шкоди дикій природі, не керуй нею, не контролюй її.
6. Люби й цінуй диких живих істот і ділянки дикої природи заради них самих.
7. Не заважай дикій природі здійснювати своє еволюційне призначення.
8. Існування дикої природи, її видів, еволюційних та екологічних процесів добре саме по собі.
9. Невикористання дикої природи — благо.
Ці принципи звучать досить радикально, але не настільки радикально, як саме знищення природи.
Метою суспільства повинен стати екоетичний ідеал — це таке суспільство, де благо живих істот та екосистем і задоволення людських потреб існують у рівновазі й гармонії. Ідеал — це мета, якої ми прагнемо, як лінія обрію. Але, прийнявши такий ідеал, людство буде інакше планувати й здійснювати свою діяльність, інакше жити. Головною причиною зникнення великої кількості видів тварин є руйнування людиною природного середовища їх існування внаслідок господарської діяльності.
Метою суспільства повинен стати екоетичний ідеал — це таке суспільство, де благо живих істот та екосистем і задоволення людських потреб існують у рівновазі й гармонії. Ідеал — це мета, якої ми прагнемо, як лінія обрію. Але, прийнявши такий ідеал, людство буде інакше планувати й здійснювати свою діяльність, інакше жити. Головною причиною зникнення великої кількості видів тварин є руйнування людиною природного середовища їх існування внаслідок господарської діяльності.
- Отже ти маєш виконати наступні завдання та надіслати мені фотозвіт у доступній для тебе формі:
1 1. Напиши письмову відповідь на запитання та надішли фотозвіт у доступній для тебе формі:
1. Чому в містах з’являються здичавілі коти і собаки? Як цьому запобігти?
1 1. Напиши письмову відповідь на запитання та надішли фотозвіт у доступній для тебе формі:
1. Чому в містах з’являються здичавілі коти і собаки? Як цьому запобігти?
2. Як ви вважаєТе, чи можна утримувати в
домі ведмежатко, черепаху папугу
3. Підготувати повідомлення про вимерлих тварин (тур, зебра квага, сумчастий тасманійський тигр, безкрила гагарка, тарпан, вовк фолкленський)
4. Оціни умови утримання ваших (або ваших знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «П’яти свободам» тварин?
5. Виконай БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ натиснувши посилання
3. Підготувати повідомлення про вимерлих тварин (тур, зебра квага, сумчастий тасманійський тигр, безкрила гагарка, тарпан, вовк фолкленський)
4. Оціни умови утримання ваших (або ваших знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «П’яти свободам» тварин?
5. Виконай БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ натиснувши посилання
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 06.04.- 24.04!!!
БІОЛОГІЯ
Тема. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин. Комунікація тварин. Міні-проект (за вибором): Як спілкуються тварини.
Завдання:
1. Пригадайте, які форми поведінки тварин ви знаєте?
2. Дайте коротку характеристику поведінки зозулі, лисиці та мурашки
3. Розглянь малюнки і дай письмову відповідь на запитання.![]() |
малюнок 1 |
![]() |
малюнок 2 |
![]() |
малюнок 3 |
![]() |
малюнок 4 |
![]() |
малюнок 5 |
4. Впишіть у таблицю назву форми поведінки, яка відповідає
опису
Опис поведінки (короткий зміст спостереження або відеофрагменту)
|
Форма поведінки
|
Собака гавкає на людей або тварин, які проходять повз
двір, у якому він живе
|
------------------- |
Бджоли протягом літа збирають нектар і перетворюють його
на мед, який накопичують у стільниках
|
------------------ |
Шпак приносить до свого гнізда комах і годує ними своїх
пташенят
|
------------------ |
Півень настовбурчує свій хвіст і походжає перед курками
|
------------------ |
Подивись відеоролик і напиши, яким чином можуть спілкуватися тварини між собою
6. Напиши міні - проєкт на тему «Як спілкується зі мною мій “домашній” друг» (3-4 речення)
6. Напиши міні - проєкт на тему «Як спілкується зі мною мій “домашній” друг» (3-4 речення)
Тема. Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Міні-проект (за вибором): Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Завдання:1. Багато хто з нас дивується, коли бачить, що тварини здатні користуватися знаряддями праці, оскільки ми звикли вважати, що ця сфера є привілеєм людини.
ЧИ ТОБІ ВІДОМО, ЩО...
- Восьминіг - розумна тварина. Своє житло-башту, складене з каменів, він закриває великим каменем. Тут він не тільки ховається від ворогів, але й виглядає з-під кришки у пошуках здобичі.
- Шимпанзе, які мешкають у савані, використовують для боротьби з конкурентами гілки та камені. Одного разу експериментаторам вдалося спостерігати, як, озброївшись палицями, шимпанзе переслідували леопарда, аж поки той втік.
- Стерв'ятник розбиває яйце, тримаючи в дзьобі і вдаряючи об камені. На великі страусині яйця він кидає зверху камінь. Така поведінка характерна для всіх африканських стерв'ятників: птахи вчилися цьому один у одного. Дослідження показали, що цей навик не є природженим; з часом молоді птахи, наслідуючи дорослим, добре відпрацьовують ці „прийоми".
Перевірте свої знання (письмово)
1. Які птахи користуються знаряддями праці?
2. Як комахи використовують знаряддя праці?
3. Навіщо знаряддя праці потрібні шимпанзе?
3.Міні - проєкт (за вибором): Як вчаться пташенята(на прикладі свійських тварин). Як тварини користуються знаряддями праці
4. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Поведінка — це значущий результат еволюції, одна з важливих адаптацій організму до навколишнього середовища. Різні форми поведінки відбираються в процесі еволюції за принципом сприяння виживанню виду: яка поведінка більше сприяє виживанню — така й закріплюється.
Поведінка — це значущий результат еволюції, одна з важливих адаптацій організму до навколишнього середовища. Різні форми поведінки відбираються в процесі еволюції за принципом сприяння виживанню виду: яка поведінка більше сприяє виживанню — така й закріплюється.
5. Завершення вивчення теми "Поведінка тварин"! Для оцінювання результату засвоєння теми буду враховувати як письмові відповіді, так і виконання тестів, які були задані раніше.
Немає коментарів:
Дописати коментар