Контроль знань з біології за другий семестр
- Ось і завершився ще один рік нашої спільної наполегливої праці задля навчання та виховання. Позаду ми з тобою пройшли нелегкий шлях. Залишилося зовсім небагато - виконати перевірочну роботу, аби я змогла діагностувати рівень знань, які ти отримав за цей навчальний рік. Тому ось для тебе посилання на контрольну роботу, яку ти можеш виконати протягом обмеженого часу.
Підсумкова контрольна робота
Бажаю успіхів та хорошого результату!!!
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 12.05.- 22.05!!!
Тема. Основи еволюційної філогенії та систематики.
Добрий день, мій дорогий учень. Бажаю тобі хорошого настрою і продуктивної роботи у засвоєнні сьогоднішньої теми.
Девізом нашого уроку буде:
«Людина – не цар природи, а її дитя
і вона повинна ставитися
до природи як до своєї матері»
- Існує багато наук про живі організми. Це пояснюється тим, що живих істот на нашій планеті також багато і живуть вони у так званих середовищах існування. Ці істоти дуже різні. Тому, щоб досконало вивчити і розібратися з безліччю живих організмів, роботу над вивченням різних представників живої природи, вчені спробували їх класифікувати, тобто поділити на групи за певними спільними ознаками. Такими ознаками є наявність чи відсутність у клітині ядра, спосіб живлення (автотрофний чи гетеротрофний) тощо. З ними ви познайомитесь під час вивчення царств живої природи.
Філогенія - процес історичного розвитку організмів, або наука про історичний розвиток, світу організмів, їх типів (відділів), класів, порядків, родин, видів, а також окремих органів
Філогенез — історичний розвиток як окремих видів і систематичних груп організмів, так і органічного світу в цілому. Філогенез взаємозв'язаний з онтогенезом. Філогенез — послідовність подій еволюційного розвитку виду або таксономічної групи організмів. Філогенетика вивчає філогенез і класифікує організми на його основі .
Біологічна систематика — наука про різноманіття живих організмів, завданням якої є опис і упорядковування різноманітних існуючих і вимерлих видів, їх розподіл, (класифікація) на певні систематичні групи (таксони) та опрацювання природної системи органічного світу. Сам термін було запропоновано К. Ліннеєм. Біологічна систематика умовно складається із 3 основних розділів:
- Систематика тварин
- Систематика рослин
- Систематика прокаріотів
Загальними принципами біосистематики, що упорядковують й організовують дослідження видового різноманіття, є такі (запиши у свій зошит):
- Для визначення місця виду в системі органічного світу використовуються систематичні (таксономічні) категорії: домен, царство, тип (відділ), клас, ряд (порядок), родина, рід і вид
- Основною і найменшою одиницею класифікації є вид, а найбільшою одиницею класифікації є домен - категорія, що включає декілька царств.
- Кожен вид слід обов’язково класифікувати - визначити ступінь його подібності й відмінності від інших, порівнявши з ними.
- На основі окремих ознак подібності ґрунтується побудова штучних (формальних) систем (систем організмів, у класифікації яких не враховується історична спорідненість різних таксонів).
- Природні (філогенетичні) системи - це системи організмів, у яких класифікація видів ґрунтується на їх ступені подібності та відображає філогенетичну спорідненість між систематичними групами.
- Для класифікації живих організмів використовується подвійна (бінарна) номенклатура, яку запровадив ще К. Лінней. Бінарна номенклатура - подвійна назва видів, перше слово якої вказує на родову належність, а друге - на видову. Наприклад, пес свійський (Canis familiaris).
- Для зведення правил біологічної номенклатури існують спеціальні номенклатурні кодекси (наприклад, «Міжнародний кодекс ботанічної номенклатури» (ICBN), «Міжнародний кодекс зоологічної номенклатури» (ICZN).
Отже, основними завданнями сучасної біосистематики є опис й упорядковування різноманітних існуючих і вимерлих видів, класифікація та визначення еволюційних зв'язків для створення природної (філогенетичної) системи органічного світу.
- Напиши письмові відповіді на завдання та надішли мені у доступний тобі спосіб
1. Назви чинники, що загрожують різноманіттю
2. Розглянь філогенетичне дерево, застосуй знання про будову організмів та заповни таблицю.
Назва групи
Представники
Бактерії
Археї
Одноклітинні твариноподібні
Одноклітинні водорості
Рослини
Гриби
Тварини
3. Дай письмову відповідь. Чи можна
отримати результати, корисні для боротьби з вірусом грипу, аналізуючи
його філогенетичне дерево?
Тема. Основні групи організмів: бактерії, археї,
еукаріоти. Огляд основних еукаріотичних таксонів
- Нам всім очевидно, що всі ми різні і що
світ навколо нас різноманітний. Навіщо ж
нам потрібне
різноманіття
і яку роль воно
відіграє в повсякденному житті?
Різноманіття – це
прогрес, розвиток, еволюція. Різноманіття – це життя. І живемо ми ще й досі на планеті виключно в силу того, що генотипи у нас всіх різні. Зовсім не випадково споконвіку всі релігії світу накладали строге табу на шлюби з близькими родичами. Цим зберігалося генетичну різноманітність популяції, без якої прямий шлях до виродження і зникнення з лиця Землі.
Ти вже знайомився з представниками рослин, тварин, вірусів та бактерій. Пригадай характерні риси цих груп. Яких представників цих груп ти знаєш? Яка із цих груп є найбільшою за кількістю видів?
Система трьох доменів
1990 року Карл Воуз, спираючись на аналіз послідовності нуклеотидів рРНК та деякі інші молекулярні характеристики, запропонував новий варіант систематики живих організмів. Згідно з ним, організми поділялися на великі систематичні групи — домени. Домен — це таксон найвищого рангу, який включає кілька царств живих організмів.
Клітинні форми життя поділили на три домени — Бактерії, Архебактерії та Еукаріоти. Віруси виділили як окремий таксон Vira, який об’єднує неклітинні форми життя й за рангом відповідає домену.
Така класифікація найбільш точно відбиває сучасні уявлення про виникнення й еволюцію основних груп живих організмів
Для порівняння основних груп живих організмів використовують такі характеристики, як наявність клітинної будови, особливості організації генетичного матеріалу, наявність ядра й мембранних органел у клітині, розвиток цитоскелета.
Крім системи трьох доменів, інколи використовуються інші системи, хоча їх вважають застарілими. Це система двох імперій, яка поділяє організми на імперії (надцарства) Прокаріоти та Еукаріоти, і система п'яти царств — виділяє царства Прокаріоти, Протисти, Гриби, Рослини і Тварини.
- Подивись відеоролик та зроби словник термінів із вивченої теми.
За палеонтологічними
даними, прокаріоти на нашій планеті виникли біля 3,2 млрд. років тому, тоді як
еукаріоти є набагато молодшими – їхній вік складає лише біля 1,6 млрд. років.
Напиши письмові відповіді на завдання та надішли мені у доступний тобі спосіб:
1. Зроби словник термінів із вивченої теми.
2. Дай відповідь на запитання
- Чому більшість
патогенних вірусів людини викликають хвороби верхніх дихальних шляхів?
- Наведи приклади
організмів, здатних існувати лише в симбіозі з іншими організмами. Поясни,
чого не вистачає хазяїну й у чому
допомагає симбіонт.
3. Намалюй ментальну карту (інтелект карту) по темі уроку.
Тема. Неклітинні форми життя: віруси
- Від настрою, з яким ми вступаємо в
день, залежать наші успіхи та результати роботи. Позитивним
початком сьогоднішнього уроку нехай стане 
Думаю, ти погодишся зі
мною, що головна цінність суспільства – це життя й здоров’я людини.
- Чи можемо ми самі контролювати своє здоров’я?
- Подумай і скажи: які чинники можуть викликати хвороби
людей?
Які ще фактори впливають на здоров’я людини?
Саме це ми дізнались опрацювавши сьогоднішню тему.
У сучасній біології
відома ще одна причина виникнення хвороб людини – це віруси. Саме у зв’язку із поширенням вірусів, зростанням вірусних інфекцій ми і
вивчаємо сьогодні тему нашого уроку.
Кожен із нас переніс принаймні одне вірусне захворювання, але ніхто не
бачив його збудників, адже розміри вірусних частинок – вібріонів – такі
мізерні, що їх можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа.
За сучасними уявленнями, віруси як внутрішньоклітинні паразити становлять
окреме царство живої природи – царство Віра. Наука, яка займається їх вивченням
– вірусологія. На Україні є інститут «Вірусології та мікробіології» де вченні
проводять свої дослідження.
Від представників інших царств віруси відрізняються тим, що не мають
клітинної будови. Уже давно триває дискусія, чи можна взагалі віруси вважати
живими організмами, адже поза клітиною хазяїна вони не виявляють жодних
властивостей живого: у них відсутній обмін речовин, ріст, розмноження,
подразливість. Лише взаємодіючи із синтезуючим апаратом клітини, віруси здатні
виявляти свою життєдіяльність.
- Давай подивимось як це
відбувається.
- Зроби опорний конспект, використовуючи матеріал із відео та подані схеми
- Сьогодні перед людством постала нова небезпека. Виник новий вірус із яким нам доводиться боротися і потрібно навчитися жити. Пропоную тобі переглянути відеоролик "Звідки беруться нові віруси" - подивися і зроби для себе висновки.
- Навіть якщо людству й загрожують пандемії нових інфекцій, вони не мають стати фатальними для людства взагалі — дія біологічного й соціального добору забезпечить збереження й відновлення більшої кількості особин, як це було в часи минулих пандемій. Наука й медицина постійно в пошуку, а отже, ми можемо сподіватися на створення нових лікарських препаратів і вакцин проти нових видів інфекційних агентів,в тому числі і вірусів.
Ми повинні усвідомити , що наше здоров’я і здоров’я планети – взаємопов’язані , і від нашої загальної екологічної грамотності, правильної поведінки залежить і наше здоров’я.
Сподіваюсь, що сьогоднішній урок приніс тобі багато нових корисних знань. Сподіваюсь, ці знання допоможуть тобі реально оцінити ризики сучасного світу та сприятимуть дбайливому ставленню до свого здоров’я, життя, сприятимуть виробленню безпечної поведінки.
1. Презентувати інформацію на Fishbone (письмово)
Голова – «вірусні хвороби».
Ребра – назва хвороби (зверху), шляхи проникнення (знизу).
Хвіст – як уникнути вірусної інфекції.
2. Зроби опорний конспект, використовуючи матеріал із відео та подані схеми
Тема. CОVID-19. Коронавірус - небезпека сьогодення
ВІДЕОУРОК ПРО КОРОНАВІРУС
Друзі, сьогодні, як ніколи, нам потрібно “озброїтися” знаннями про COVID-19 та пандемію, аби протидіяти поширенню хвороби. Наша обізнаність “не на руку” новому типу коронавірусу, тоді як паніка та розпач – його союзники. Важливо одразу зауважити, що COVID-19 – це захворювання, яке спричиняє збудник, вірус SARS-CoV-2. Тобто, COVID-19 та SARS-CoV-2 – це не одне й те саме. Щоб зрозуміти, у чому підступність цього вірусу, та переконатися в доцільності карантинних заходів і дотримання правил особистої гігієни, ми маємо зануритися в загальні відомості про віруси та їх вплив на наш організм. Важливо дотримуватися принципу послідовності у вивченні теми, аби не проґавити важливі деталі. За словами великої науковиці Марії Склодовської-Кюрі, у житті немає нічого, чого варто було б боятися, є тільки те, що потрібно зрозуміти.
А) Вони заражають живі клітини
Б) Основна їхня мета – реплікуватися, робити копії
В) Усі віруси мають поверхневі булавовидні виступи, що нагадують фігуру сонячної корони
Г) Допомагають виживати клітинам господаря, в якому паразитують
Д) Походять з однієї частини світу
Розгляньмо детальніше віріон SARS-CoV-2. Згадуємо, що віріон – це вірусна частинка.
Виконай, будь ласка, наступне завдання.
Завдання 2. Збери віріон SARS CoV 2 натиснувши на ⬆️⬆️
Розглядаючи будову віріона, можемо знайти пояснення одного з ключових правил профілактики COVID-19 – мити руки з милом та водою щонайменше 20 секунд. Тож із чим це пов’язано?
Розглянь малюнки нижче. З’ясуй, що відбувається з вірусом під час миття рук із милом.
Отже, мити руки з милом та водою – це дієвий спосіб вплинути на вірус.
Якщо немає можливості помити руки з милом, обов’язково скористайтеся антисептиком, вміст спирту в якому щонайменше 60%. Дія антисептика схожа на дію мила, однак антисептики не змивають бруд зі шкіри і можуть бути менш ефективними, якщо, наприклад, руки спітніли. Окрім того, варто часто протирати антисептиком гаджети і поверхні, яких постійно торкаєтесь.
- Часто мий руки з милом і водою (не менше 20 секунд) і користуйся спиртовмісними засобами для дезінфекції рук.
- Кашляй або чхай у згин ліктя або прикривай рот і ніс серветкою, яку одразу викидайте, а не долонями (кашльовий етикет). Чому не долонями? Тому що після цього ми торкаємося поверхонь, наприклад, пульта телевізора, ручки дверей чи візочка в супермаркеті, і можемо передати вірус іншим людям, які також їх торкнуться.
- Не торкайся очей, носа і рота, наскільки це можливо.
- Дотримуйся дистанції 1,5-2 метри з людьми.
- Уникай скупчення людей.
- Повноцінно харчуйся, висипайся і намагайся не перевтомлюватися.
- Дезінфікуй спиртовмісним розчином усі поверхні і предмети, до яких часто торкаєтесь. Наприклад, кухонні і робочі столи, мобільний або стаціонарний телефон, пульт телевізора, клавіатура і екран комп’ютера, планшет.
Важливо: у ситуації з COVID-19, якщо у вас чи родичів підвищиться температура, з’явиться кашель та / або утруднене дихання, потрібно одразу телефонувати лікарю та обмежити контакти з близькими, щоб захистити їх. Прийти до медичного закладу, якщо у вас немає симптомів, що загрожують життю, може бути небезпечно: у лікарні завжди є небезпека зараження – як для вас, так і ви можете заразити когось із відвідувачів або персоналу.
Правила, яких пропонують дотримуватися, – науково обґрунтовані та рекомендовані Всесвітньою організацією охорони здоров’я для всіх країн.
Що особливого у проникненні вірусу SARS-CoV-2 в живі клітини? Про це ти дізнаєшся, виконавши наступне завдання.
Завдання 3. Розглянь малюнок нижче та підбери назви з переліку до послідовних подій – від прикріплення віріона до клітини до виходу нового SARS-CoV-2.
А – окремі вірусні білки формують реплікаційний комплекс, щоб насинтезувати більше вірусних РНК;
Б – вірусні білки та РНК формують нові віріони в комплексі Гольджі;
В – нові віріони виходять із клітини-мішені;
Г - S-білок зв’язується з ACE2 (АПФ) – рецепторним білком, TMPRSS2 – фермент, трансмембранна протеаза, який допомагає віріону проникнути у клітину;
Д – Віріон вивільняє РНК;
Е – Вірусна РНК залучається до білок-синтезувальної системи клітини, в результаті чого синтезуються саме вірусні білки, а не білки клітини.
Важливо підкреслити, що після інфікування новий коронавірус активно розмножується в горлі та верхніх дихальних шляхах. У більшості людей COVID-19 мине, як звичайна застуда. У деяких буде двостороннє запалення легень, спричинене COVID-19. Запалення легень небезпечне тим, що всі органи і системи перестають отримувати достатньо кисню і виснажуються. Саме тому важливим показником є рівень насичення крові киснем. Якщо цей рівень падає до 94 (побачити це можна за допомогою приладу, що фіксується на пальці – пульсоксиметра, або за допомогою додатку в мобільному телефоні), людині потрібна киснева підтримка. Це не завжди підключення до апарату штучної вентиляції легень, киснева підтримка може починатися з подачі кисню через назальні канюлі – це такі трубочки в носі, які ви бачили в фільмах, або через маску. Розмноження вірусу супроводжується підвищеною температурою. Важливо пам’ятати, що на вірус не діють антибіотики. Але якщо людину з COVID-19 покладуть у лікарню і там до її захворювання додасться бактеріальна інфекція – то пацієнту даватимуть антибіотики.
Якщо у тебе кашель, нежить, невелика температура і твої симптоми не здаються тобі серйозними, ти однаково можеш заразити людей навколо. Тому тобі дуже важливо залишатися вдома, щоб уберегти людей довкола себе. Соціальне дистанціювання вкрай важливе!
Щодня вчені дедалі більше дізнаються про SARS-CoV-2. Діагностика була зроблена завдяки тому, що китайські вчені відразу провели секвенування цього вірусу – дізналися послідовність нуклеотидів у його РНК – і опублікували цю структуру в науковій літературі. Завдяки цьому вчені з усього світу отримали оперативну можливість працювати над розробкою вакцини та ефективних ліків, яка зараз триває.
Як реагує наша імунна система на проникнення вірусної інфекції?
Пригадай та дізнайся більше, виконавши наступне завдання.
Завдання 4.
ЯК РЕАГУЄ НАША ІМУННА СИСТЕМА
натиснувши на посилання ⬆️⬆️⬆️
Відповідь нашого організму на проникнення вірусів
Імунна система завжди бореться з інфекціями, але не завжди буває успішною в цій боротьбі. Є таке поняття, як “специфічний імунітет” — він утворюється або після хвороби, або завдяки введенню вакцини. Оскільки цей коронавірус — новий для всіх вірус, практично ні в кого немає до нього специфічного імунітету. Наразі вчені працюють над розробкою вакцини, яка допомагатиме організму людини виробляти специфічний імунітет проти SARS-CoV-2.
Карантин не убезпечує від захворювання, він дозволяє розтягнути інфікування максимально в часі, оскільки ми не можемо йому запобігти (вакцини немає). Ми розтягуємо його в часі для того, щоб не перевантажувати лікарні одномоментно великою кількістю пацієнтів і дати можливість якісно і ефективно надавати допомогу тим, хто її потребують.
Тепер ти вже знаєш чимало інформації про збудника хвороби COVID-19 – вірус SARS-CoV-2 – та розумієш важливість дотримання карантинних заходів і правил особистої гігієни. Але щодо цієї теми є чимало інформації, до якої потрібно ставитися критично та перевіряти. Виконай наступне завдання.
Сьогодні світ зіткнувся з підступним ворогом. Але медики та науковці, озброївшись знаннями, об’єднавши зусилля, дедалі більше досліджують SARS-CoV-2. Переглянь відео нижче, щоб дізнатися більше та систематизувати знання.
Пам’ятай, від нас із вами залежить дуже багато. Щонайперше, важливо дотримуватись правил: обмежити контакти з людьми, мити руки і пильнувати за тим, як ви почуваєтесь. Якщо у вас кашель, нежить, температура — дотримуйтеся дистанції особливо ретельно, щоб не заразити інших.
Підтримуйте одне одного. Нашої підтримки особливо потребують люди, які захворіли на COVID-19, — захворіти може кожен із нас. Не забудь написати їм підбадьорливі повідомлення або в телефонній розмові побажати швидкого одужання. Пам’ятай, що хтось із ваших сусідів може захворіти і потребувати допомоги. За потреби, ти можеш купувати для них продукти, ліки й залишати під дверима.
Критично стався до інформації у ЗМІ або в соцмережах, перевіряй факти. Хорошими джерелами інформації про COVID-19 є сайти Всесвітньої організації охорони здоров’я та CDC. Також актуальну інформацію можна дізнатися на сайті Міністерства охорони здоров’я України.
А в простій і цікавій формі дізнаватись про останні новини можна на спеціальних ресурсах у соціальних мережах:
TikTok та Instagram акаунти @coronainfoua
Використай карантинний час на відкриття нових талантів та спілкування із сім’єю.
Тема. Основні загальні властивості живих систем
Я сподіваюся, що ти вже готовий далі працювати і здобувати нові знання! Як говорив Мішель де Монтень: «Найкращім доказом мудрості є безперервно хороший настрій». Я бажаю нам, щоб гарний настрій та мудрість не залишали нас.
Дай усну відповідь на запитання:
- Що таке жива природа?
- У яких галузях діяльності людини використовують біологічні знання ?
- Що таке життя? Чим живе відрізняється від неживого? Відповісти на ці питання й дати точне визначення живого дуже важко. Проте відомі ознаки живого. Спираючись на них, можна відрізнити живі організми від неживих предметів.
Вивчивши спільні властивості живого, вчені дійшли згоди, що для формулювання визначення поняття "живе" треба визначити основні риси, які характерні всім організмам. Основними ознаками живих організмів є живлення, дихання, виділення, подразливість, ріст і розвиток, розмноження. Ти вже неодноразово чув про ці ознаки, тому я пропоную ще раз їх пригадати та назвати. Використай собі на допомогу наступні таблиці:
Напиши письмові відповіді на завдання та надішли мені у доступний тобі спосіб: 1. Використовуючи додаткові джерела інформації, знайди приклади наявності в неживих об'єктів основних ознак живих організмів.
2. Намалюй власну схему "Властивості живих організмів"
Тема. Основи еволюційної філогенії та систематики.
Добрий день, мій дорогий учень. Бажаю тобі хорошого настрою і продуктивної роботи у засвоєнні сьогоднішньої теми.
Девізом нашого уроку буде:
«Людина – не цар природи, а її дитя
і вона повинна ставитися
до природи як до своєї матері»
- Існує багато наук про живі організми. Це пояснюється тим, що живих істот на нашій планеті також багато і живуть вони у так званих середовищах існування. Ці істоти дуже різні. Тому, щоб досконало вивчити і розібратися з безліччю живих організмів, роботу над вивченням різних представників живої природи, вчені спробували їх класифікувати, тобто поділити на групи за певними спільними ознаками. Такими ознаками є наявність чи відсутність у клітині ядра, спосіб живлення (автотрофний чи гетеротрофний) тощо. З ними ви познайомитесь під час вивчення царств живої природи.
Філогенія - процес історичного розвитку організмів, або наука про історичний розвиток, світу організмів, їх типів (відділів), класів, порядків, родин, видів, а також окремих органів
Філогенез — історичний розвиток як окремих видів і систематичних груп організмів, так і органічного світу в цілому. Філогенез взаємозв'язаний з онтогенезом. Філогенез — послідовність подій еволюційного розвитку виду або таксономічної групи організмів. Філогенетика вивчає філогенез і класифікує організми на його основі .
Біологічна систематика — наука про різноманіття живих організмів, завданням якої є опис і упорядковування різноманітних існуючих і вимерлих видів, їх розподіл, (класифікація) на певні систематичні групи (таксони) та опрацювання природної системи органічного світу. Сам термін було запропоновано К. Ліннеєм. Біологічна систематика умовно складається із 3 основних розділів:
- Систематика тварин
- Систематика рослин
- Систематика прокаріотів
Загальними принципами біосистематики, що упорядковують й організовують дослідження видового різноманіття, є такі (запиши у свій зошит):
- Для визначення місця виду в системі органічного світу використовуються систематичні (таксономічні) категорії: домен, царство, тип (відділ), клас, ряд (порядок), родина, рід і вид
- Основною і найменшою одиницею класифікації є вид, а найбільшою одиницею класифікації є домен - категорія, що включає декілька царств.
- Кожен вид слід обов’язково класифікувати - визначити ступінь його подібності й відмінності від інших, порівнявши з ними.
- На основі окремих ознак подібності ґрунтується побудова штучних (формальних) систем (систем організмів, у класифікації яких не враховується історична спорідненість різних таксонів).
- Природні (філогенетичні) системи - це системи організмів, у яких класифікація видів ґрунтується на їх ступені подібності та відображає філогенетичну спорідненість між систематичними групами.
- Для класифікації живих організмів використовується подвійна (бінарна) номенклатура, яку запровадив ще К. Лінней. Бінарна номенклатура - подвійна назва видів, перше слово якої вказує на родову належність, а друге - на видову. Наприклад, пес свійський (Canis familiaris).
- Для зведення правил біологічної номенклатури існують спеціальні номенклатурні кодекси (наприклад, «Міжнародний кодекс ботанічної номенклатури» (ICBN), «Міжнародний кодекс зоологічної номенклатури» (ICZN).
1. Назви чинники, що загрожують різноманіттю
2. Розглянь філогенетичне дерево, застосуй знання про будову організмів та заповни таблицю.
Назва групи
|
Представники
|
Бактерії
| |
Археї
| |
Одноклітинні твариноподібні
| |
Одноклітинні водорості
| |
Рослини
| |
Гриби
| |
Тварини
|
3. Дай письмову відповідь. Чи можна отримати результати, корисні для боротьби з вірусом грипу, аналізуючи його філогенетичне дерево?
Тема. Основні групи організмів: бактерії, археї,
еукаріоти. Огляд основних еукаріотичних таксонів
- Нам всім очевидно, що всі ми різні і що
світ навколо нас різноманітний. Навіщо ж
нам потрібне
різноманіття
і яку роль воно
відіграє в повсякденному житті?
Різноманіття – це
прогрес, розвиток, еволюція. Різноманіття – це життя. І живемо ми ще й досі на планеті виключно в силу того, що генотипи у нас всіх різні. Зовсім не випадково споконвіку всі релігії світу накладали строге табу на шлюби з близькими родичами. Цим зберігалося генетичну різноманітність популяції, без якої прямий шлях до виродження і зникнення з лиця Землі.
Ти вже знайомився з представниками рослин, тварин, вірусів та бактерій. Пригадай характерні риси цих груп. Яких представників цих груп ти знаєш? Яка із цих груп є найбільшою за кількістю видів?
Система трьох доменів
1990 року Карл Воуз, спираючись на аналіз послідовності нуклеотидів рРНК та деякі інші молекулярні характеристики, запропонував новий варіант систематики живих організмів. Згідно з ним, організми поділялися на великі систематичні групи — домени. Домен — це таксон найвищого рангу, який включає кілька царств живих організмів.
Клітинні форми життя поділили на три домени — Бактерії, Архебактерії та Еукаріоти. Віруси виділили як окремий таксон Vira, який об’єднує неклітинні форми життя й за рангом відповідає домену.
Така класифікація найбільш точно відбиває сучасні уявлення про виникнення й еволюцію основних груп живих організмів
Для порівняння основних груп живих організмів використовують такі характеристики, як наявність клітинної будови, особливості організації генетичного матеріалу, наявність ядра й мембранних органел у клітині, розвиток цитоскелета.
Крім системи трьох доменів, інколи використовуються інші системи, хоча їх вважають застарілими. Це система двох імперій, яка поділяє організми на імперії (надцарства) Прокаріоти та Еукаріоти, і система п'яти царств — виділяє царства Прокаріоти, Протисти, Гриби, Рослини і Тварини.
- Подивись відеоролик та зроби словник термінів із вивченої теми.
За палеонтологічними
даними, прокаріоти на нашій планеті виникли біля 3,2 млрд. років тому, тоді як
еукаріоти є набагато молодшими – їхній вік складає лише біля 1,6 млрд. років.
Напиши письмові відповіді на завдання та надішли мені у доступний тобі спосіб:
1. Зроби словник термінів із вивченої теми.
2. Дай відповідь на запитання
- Чому більшість
патогенних вірусів людини викликають хвороби верхніх дихальних шляхів?
- Наведи приклади
організмів, здатних існувати лише в симбіозі з іншими організмами. Поясни,
чого не вистачає хазяїну й у чому
допомагає симбіонт.
Тема. Неклітинні форми життя: віруси

Думаю, ти погодишся зі мною, що головна цінність суспільства – це життя й здоров’я людини.
- Чи можемо ми самі контролювати своє здоров’я?
- Подумай і скажи: які чинники можуть викликати хвороби людей?
У сучасній біології
відома ще одна причина виникнення хвороб людини – це віруси. Саме у зв’язку із поширенням вірусів, зростанням вірусних інфекцій ми і
вивчаємо сьогодні тему нашого уроку.
Кожен із нас переніс принаймні одне вірусне захворювання, але ніхто не
бачив його збудників, адже розміри вірусних частинок – вібріонів – такі
мізерні, що їх можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа.
За сучасними уявленнями, віруси як внутрішньоклітинні паразити становлять
окреме царство живої природи – царство Віра. Наука, яка займається їх вивченням
– вірусологія. На Україні є інститут «Вірусології та мікробіології» де вченні
проводять свої дослідження.
Від представників інших царств віруси відрізняються тим, що не мають
клітинної будови. Уже давно триває дискусія, чи можна взагалі віруси вважати
живими організмами, адже поза клітиною хазяїна вони не виявляють жодних
властивостей живого: у них відсутній обмін речовин, ріст, розмноження,
подразливість. Лише взаємодіючи із синтезуючим апаратом клітини, віруси здатні
виявляти свою життєдіяльність.
- Давай подивимось як це
відбувається.- Зроби опорний конспект, використовуючи матеріал із відео та подані схеми
- Сьогодні перед людством постала нова небезпека. Виник новий вірус із яким нам доводиться боротися і потрібно навчитися жити. Пропоную тобі переглянути відеоролик "Звідки беруться нові віруси" - подивися і зроби для себе висновки.
- Навіть якщо людству й загрожують пандемії нових інфекцій, вони не мають стати фатальними для людства взагалі — дія біологічного й соціального добору забезпечить збереження й відновлення більшої кількості особин, як це було в часи минулих пандемій. Наука й медицина постійно в пошуку, а отже, ми можемо сподіватися на створення нових лікарських препаратів і вакцин проти нових видів інфекційних агентів,в тому числі і вірусів.
Ми повинні усвідомити , що наше здоров’я і здоров’я планети – взаємопов’язані , і від нашої загальної екологічної грамотності, правильної поведінки залежить і наше здоров’я.
Сподіваюсь, що сьогоднішній урок приніс тобі багато нових корисних знань. Сподіваюсь, ці знання допоможуть тобі реально оцінити ризики сучасного світу та сприятимуть дбайливому ставленню до свого здоров’я, життя, сприятимуть виробленню безпечної поведінки.
1. Презентувати інформацію на Fishbone (письмово)
Голова – «вірусні хвороби».
Ребра – назва хвороби (зверху), шляхи проникнення (знизу).
Хвіст – як уникнути вірусної інфекції.
2. Зроби опорний конспект, використовуючи матеріал із відео та подані схеми
Тема. CОVID-19. Коронавірус - небезпека сьогодення
ВІДЕОУРОК ПРО КОРОНАВІРУС
Друзі, сьогодні, як ніколи, нам потрібно “озброїтися” знаннями про COVID-19 та пандемію, аби протидіяти поширенню хвороби. Наша обізнаність “не на руку” новому типу коронавірусу, тоді як паніка та розпач – його союзники. Важливо одразу зауважити, що COVID-19 – це захворювання, яке спричиняє збудник, вірус SARS-CoV-2. Тобто, COVID-19 та SARS-CoV-2 – це не одне й те саме. Щоб зрозуміти, у чому підступність цього вірусу, та переконатися в доцільності карантинних заходів і дотримання правил особистої гігієни, ми маємо зануритися в загальні відомості про віруси та їх вплив на наш організм. Важливо дотримуватися принципу послідовності у вивченні теми, аби не проґавити важливі деталі. За словами великої науковиці Марії Склодовської-Кюрі, у житті немає нічого, чого варто було б боятися, є тільки те, що потрібно зрозуміти.
А) Вони заражають живі клітини
Б) Основна їхня мета – реплікуватися, робити копії
В) Усі віруси мають поверхневі булавовидні виступи, що нагадують фігуру сонячної корони
Г) Допомагають виживати клітинам господаря, в якому паразитують
Д) Походять з однієї частини світу
Б) Основна їхня мета – реплікуватися, робити копії
В) Усі віруси мають поверхневі булавовидні виступи, що нагадують фігуру сонячної корони
Г) Допомагають виживати клітинам господаря, в якому паразитують
Д) Походять з однієї частини світу
Розгляньмо детальніше віріон SARS-CoV-2. Згадуємо, що віріон – це вірусна частинка.
Виконай, будь ласка, наступне завдання.
Завдання 2. Збери віріон SARS CoV 2 натиснувши на ⬆️⬆️
Розглядаючи будову віріона, можемо знайти пояснення одного з ключових правил профілактики COVID-19 – мити руки з милом та водою щонайменше 20 секунд. Тож із чим це пов’язано?
Розглянь малюнки нижче. З’ясуй, що відбувається з вірусом під час миття рук із милом.
Отже, мити руки з милом та водою – це дієвий спосіб вплинути на вірус.
Якщо немає можливості помити руки з милом, обов’язково скористайтеся антисептиком, вміст спирту в якому щонайменше 60%. Дія антисептика схожа на дію мила, однак антисептики не змивають бруд зі шкіри і можуть бути менш ефективними, якщо, наприклад, руки спітніли. Окрім того, варто часто протирати антисептиком гаджети і поверхні, яких постійно торкаєтесь.
- Часто мий руки з милом і водою (не менше 20 секунд) і користуйся спиртовмісними засобами для дезінфекції рук.
- Кашляй або чхай у згин ліктя або прикривай рот і ніс серветкою, яку одразу викидайте, а не долонями (кашльовий етикет). Чому не долонями? Тому що після цього ми торкаємося поверхонь, наприклад, пульта телевізора, ручки дверей чи візочка в супермаркеті, і можемо передати вірус іншим людям, які також їх торкнуться.
- Не торкайся очей, носа і рота, наскільки це можливо.
- Дотримуйся дистанції 1,5-2 метри з людьми.
- Уникай скупчення людей.
- Повноцінно харчуйся, висипайся і намагайся не перевтомлюватися.
- Дезінфікуй спиртовмісним розчином усі поверхні і предмети, до яких часто торкаєтесь. Наприклад, кухонні і робочі столи, мобільний або стаціонарний телефон, пульт телевізора, клавіатура і екран комп’ютера, планшет.
Важливо: у ситуації з COVID-19, якщо у вас чи родичів підвищиться температура, з’явиться кашель та / або утруднене дихання, потрібно одразу телефонувати лікарю та обмежити контакти з близькими, щоб захистити їх. Прийти до медичного закладу, якщо у вас немає симптомів, що загрожують життю, може бути небезпечно: у лікарні завжди є небезпека зараження – як для вас, так і ви можете заразити когось із відвідувачів або персоналу.
Правила, яких пропонують дотримуватися, – науково обґрунтовані та рекомендовані Всесвітньою організацією охорони здоров’я для всіх країн.
Що особливого у проникненні вірусу SARS-CoV-2 в живі клітини? Про це ти дізнаєшся, виконавши наступне завдання.
Завдання 3. Розглянь малюнок нижче та підбери назви з переліку до послідовних подій – від прикріплення віріона до клітини до виходу нового SARS-CoV-2.
А – окремі вірусні білки формують реплікаційний комплекс, щоб насинтезувати більше вірусних РНК;
Б – вірусні білки та РНК формують нові віріони в комплексі Гольджі;
В – нові віріони виходять із клітини-мішені;
Г - S-білок зв’язується з ACE2 (АПФ) – рецепторним білком, TMPRSS2 – фермент, трансмембранна протеаза, який допомагає віріону проникнути у клітину;
Д – Віріон вивільняє РНК;
Е – Вірусна РНК залучається до білок-синтезувальної системи клітини, в результаті чого синтезуються саме вірусні білки, а не білки клітини.
Важливо підкреслити, що після інфікування новий коронавірус активно розмножується в горлі та верхніх дихальних шляхах. У більшості людей COVID-19 мине, як звичайна застуда. У деяких буде двостороннє запалення легень, спричинене COVID-19. Запалення легень небезпечне тим, що всі органи і системи перестають отримувати достатньо кисню і виснажуються. Саме тому важливим показником є рівень насичення крові киснем. Якщо цей рівень падає до 94 (побачити це можна за допомогою приладу, що фіксується на пальці – пульсоксиметра, або за допомогою додатку в мобільному телефоні), людині потрібна киснева підтримка. Це не завжди підключення до апарату штучної вентиляції легень, киснева підтримка може починатися з подачі кисню через назальні канюлі – це такі трубочки в носі, які ви бачили в фільмах, або через маску. Розмноження вірусу супроводжується підвищеною температурою. Важливо пам’ятати, що на вірус не діють антибіотики. Але якщо людину з COVID-19 покладуть у лікарню і там до її захворювання додасться бактеріальна інфекція – то пацієнту даватимуть антибіотики.
Якщо у тебе кашель, нежить, невелика температура і твої симптоми не здаються тобі серйозними, ти однаково можеш заразити людей навколо. Тому тобі дуже важливо залишатися вдома, щоб уберегти людей довкола себе. Соціальне дистанціювання вкрай важливе!
Щодня вчені дедалі більше дізнаються про SARS-CoV-2. Діагностика була зроблена завдяки тому, що китайські вчені відразу провели секвенування цього вірусу – дізналися послідовність нуклеотидів у його РНК – і опублікували цю структуру в науковій літературі. Завдяки цьому вчені з усього світу отримали оперативну можливість працювати над розробкою вакцини та ефективних ліків, яка зараз триває.
Як реагує наша імунна система на проникнення вірусної інфекції?
Пригадай та дізнайся більше, виконавши наступне завдання.
Як реагує наша імунна система на проникнення вірусної інфекції?
Пригадай та дізнайся більше, виконавши наступне завдання.
Завдання 4.
ЯК РЕАГУЄ НАША ІМУННА СИСТЕМА натиснувши на посилання ⬆️⬆️⬆️
Відповідь нашого організму на проникнення вірусів
Імунна система завжди бореться з інфекціями, але не завжди буває успішною в цій боротьбі. Є таке поняття, як “специфічний імунітет” — він утворюється або після хвороби, або завдяки введенню вакцини. Оскільки цей коронавірус — новий для всіх вірус, практично ні в кого немає до нього специфічного імунітету. Наразі вчені працюють над розробкою вакцини, яка допомагатиме організму людини виробляти специфічний імунітет проти SARS-CoV-2.
Карантин не убезпечує від захворювання, він дозволяє розтягнути інфікування максимально в часі, оскільки ми не можемо йому запобігти (вакцини немає). Ми розтягуємо його в часі для того, щоб не перевантажувати лікарні одномоментно великою кількістю пацієнтів і дати можливість якісно і ефективно надавати допомогу тим, хто її потребують.
Тепер ти вже знаєш чимало інформації про збудника хвороби COVID-19 – вірус SARS-CoV-2 – та розумієш важливість дотримання карантинних заходів і правил особистої гігієни. Але щодо цієї теми є чимало інформації, до якої потрібно ставитися критично та перевіряти. Виконай наступне завдання.
Сьогодні світ зіткнувся з підступним ворогом. Але медики та науковці, озброївшись знаннями, об’єднавши зусилля, дедалі більше досліджують SARS-CoV-2. Переглянь відео нижче, щоб дізнатися більше та систематизувати знання.
Пам’ятай, від нас із вами залежить дуже багато. Щонайперше, важливо дотримуватись правил: обмежити контакти з людьми, мити руки і пильнувати за тим, як ви почуваєтесь. Якщо у вас кашель, нежить, температура — дотримуйтеся дистанції особливо ретельно, щоб не заразити інших.
Підтримуйте одне одного. Нашої підтримки особливо потребують люди, які захворіли на COVID-19, — захворіти може кожен із нас. Не забудь написати їм підбадьорливі повідомлення або в телефонній розмові побажати швидкого одужання. Пам’ятай, що хтось із ваших сусідів може захворіти і потребувати допомоги. За потреби, ти можеш купувати для них продукти, ліки й залишати під дверима.
Критично стався до інформації у ЗМІ або в соцмережах, перевіряй факти. Хорошими джерелами інформації про COVID-19 є сайти Всесвітньої організації охорони здоров’я та CDC. Також актуальну інформацію можна дізнатися на сайті Міністерства охорони здоров’я України.
А в простій і цікавій формі дізнаватись про останні новини можна на спеціальних ресурсах у соціальних мережах:
TikTok та Instagram акаунти @coronainfoua
Використай карантинний час на відкриття нових талантів та спілкування із сім’єю.
Я сподіваюся, що ти вже готовий далі працювати і здобувати нові знання! Як говорив Мішель де Монтень: «Найкращім доказом мудрості є безперервно хороший настрій». Я бажаю нам, щоб гарний настрій та мудрість не залишали нас.
Дай усну відповідь на запитання:
- Що таке жива природа?
- У яких галузях діяльності людини використовують біологічні знання ?
- Що таке життя? Чим живе відрізняється від неживого? Відповісти на ці питання й дати точне визначення живого дуже важко. Проте відомі ознаки живого. Спираючись на них, можна відрізнити живі організми від неживих предметів.
Вивчивши спільні властивості живого, вчені дійшли згоди, що для формулювання визначення поняття "живе" треба визначити основні риси, які характерні всім організмам. Основними ознаками живих організмів є живлення, дихання, виділення, подразливість, ріст і розвиток, розмноження. Ти вже неодноразово чув про ці ознаки, тому я пропоную ще раз їх пригадати та назвати. Використай собі на допомогу наступні таблиці:
2. Намалюй власну схему "Властивості живих організмів"
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 27.04.- 11.05!!!

Тема. Біосфера як цілісна система.
Дай усну відповідь на запитання:
1. Що ми можемо назвати навколишнім середовищем?
2. Чи існує взаємозв'язок між живими організмами у навколишньому середовищі?
3. Як ти вважаєш, людина є частиною природи чи її «вінцем».
4. Що ж таке біосфера? Так, це частина зовнішніх оболонок Землі, населена
живими організмами.
5.Пригадай, які розрізняють оболонки Землі?
Ти вже зрозумів (-ла), що ми сьогодні будемо вивчати тему "Біосфера". Подивись відео та дай письмову відповідь на запитання:
Ти вже зрозумів (-ла), що ми сьогодні будемо вивчати тему "Біосфера". Подивись відео та дай письмову відповідь на запитання:

- Від чого залежить ступінь проникнення живих організмів в кожній з трьох оболонок Землі?
- Побудуй часову шкалу подій "Історія вивчення біосфери"
- Чим
відрізняється хімічний склад живих істот і неживих об’єктів? (Склад хімічних елементів
однаковий, співвідношення-різне).
Живим організмам для здійснення біохімічних
процесів необхідні речовина та енергія, які вони дістають з навколишнього
середовища, при цьому значно перетворюючи останнє. У результаті постійного і
безперервного обміну з довкіллям, різні хімічні елементи надходять у живі
істоти, можуть у них накопичуватись, виходячи з організму лише через певний час
або зберігаючись у ньому протягом усього життя. Постійний коло обіг речовин і
потік енергії забезпечує функціонування біосфери як цілісної системи.
У біосфері відбувається
постійний кругообіг елементів, які переходять від організму до організму, у
неживу природу і знову до організму.
Розглянь схеми, проаналізуй, яким чином відбувається колообіг речовин у біосфері та який вплив мають ці речовини на живі організми
- Визнач роль організмів у перетворенні
оболонок Землі
Напиши таблицю «Позитивний та негативний вплив
людської діяльності на стан біосфери»
Позитивний вплив
|
Негативний вплив
|
Тема. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. Проєкт. Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

- Я
рада тебе вітати на занятті, під час якого ми поговоримо про стан навколишнього
середовища та можливі шляхи вирішення глобальних екологічних проблем людства.Сьогодні ми розглянемо яким чином застосування екологічних
знань у практичній діяльності людини дасть змогу значно зменшити антропогенний
вплив на довкілля і при раціональному використанні природних ресурсів зберегти
нашу планету для майбутніх поколінь.
- Прочитай невеличке інформаційне повідомлення.
Щогодини на нашій планеті: випадає 2000 т кислотних опадів у Північній півкулі; 1000 осіб вмирає від отруєння водою; 55 осіб отруюються та гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин; зникають 5-6 видів тваринного та рослинного світу; 5-7 млн. га продуктивної землі стає пустелею. Щохвилини на нашій планеті: знищується більше 50 акрів тропічних лісів; використовується близько 45 000 барелів нафти; в атмосферу виділяється більше 12 000 т вуглекислого газу. Сьогодні це зло приймає глобальні масштаби. І всі ці безповоротні процеси у природі нас дуже засмучують.
Французький географ Елізе Реклю дуже влучно сказав: "Людина створює навколишнє середовище по своєму образу і подобі". Тобто ми маємо те навколишнє середовище, яке заслужили.
Небачено активна й здебільшого непродумана діяльність людини, супроводжувана знищенням природних ресурсів і забрудненням навколишнього середовища, призвела до того, що нині біосфера планети перебуває в критичному стані, коли до глобальної катастрофи залишилися лічені кроки.
Виникли екологічні проблеми не сьогодні й не вчора. Як свідчать стародавні літописи, ще близько 4 тисяч років тому вавілонський цар Хаммураті, а пізніше - китайські й монгольські імператори та європейські монархи вже дбали про збереження природи й видавали накази про охорону лісів, трав`яного покриву степів, водних джерел.
Українська козацька старшина, незважаючи на надзвичайне багатство нашої природи тих часів, теж уболівала за збереження довкілля й видавала ряд наказів і документів про охорону придніпровських лісів і лук, заборону спалювання лісів, браконьєрства, хижацького знищення звірів та риби.Із розвитком цивілізації та науково-технічного прогресу, бурхливим зростанням кількості населення на Землі, обсягів виробництва та його відходів проблеми стосунків між природою та суспільством дедалі загострюються.Екологічна криза грізно нависла над усім світом, вона вже "схопила нас за горло". Наше покоління практично в усіх куточках планети безсоромно грабує в коморах природи те, що належить дітям і онукам.
Ліквідація глобальної екологічної кризи є на сьогодні найважливішим завданням людства. Можна виділити два аспекти екологічної проблеми:
- екологічні кризи, що виникають внаслідок природних процесів;
- і кризи, що викликані антропогенною дією і нераціональним природокористуванням.
Міжнародний аспект проблеми екологічної безпеки пов'язаний з двостороннім або багатостороннім співробітництвом і часто орієнтується на розв'язанні регіональних екологічних проблем як на урядовому так і на неурядовому рівні.
Роздивись таблицю, перелічи пункти, які регламентують діяльність людини для збереження біосфери
Велику роль в висвітленні питання глобальних екологічних проблем сучасності відіграє міжнародно-правова охорона навколишнього середовища.Розвиток міжнародного права навколишнього середовища відбувається в основному договірним шляхом. За даними Програми ООН по навколишньому середовищу (ЮНЕП), у теперішній час зареєстровано 152 багатосторонніх договори у цій області.
- Перелічи, які ти знаєш природоохоронні території.
- Які з них розташовані у нашій області, районі
- Що тобі про них відомі.
Напиши письмову відповідь і надішли мені фото через доступні для тебе додатки.
Завдання для домашньої роботи:
Тема. Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.
-Як ти вважаєш, що стало приводом для одомашнення рослин та тварин?
- Які ти знаєш породи собак? Чим вони відрізняються?
- Подумай, чи відомо тобі звідки з'явилося стільки порід цих тварин?
Одомашнення — це процес змін популяцій рослин або тварин, завдяки якому вони стають пристосованими до утримання в неволі й використання їх людиною. Одомашнення відбувається з метою отримання від рослин і тварин продуктів харчування, промислової продукції (шкіра, волокно тощо) або в інших цілях (транспорт, охорона тощо).Одомашнення рослин людиною відбувалося незалежно в різних регіонах нашої планети.
- Переглянь відео і ти отримаєш нові цікаві знання про походження твоїх улюблених порід тварин і сортів рослин
- Історія селекції починається з процесу одомашнення перших тварин і рослин. Тоді вона була ще стихійною й не мала наукової бази. Сучасна селекція ґрунтується на досягненнях класичної генетики і молекулярної біології.
У процесі селекції живі організми розвивають ознаки, які потрібні людині, наприклад, більша врожайність, великий розмір зерна, швидкий ріст, збільшення відкладень жиру під шкірою тощо. Однак досягається це шляхом перерозподілу ресурсів організму, тому одомашнені форми часто мають меншу стійкість до захворювань і несприятливих погодних умов.
Селекція — це наука про методи створення нових сортів і гібридів рослин, порід тварин і штамів (генетично однакових) мікроорганізмів. Завдяки селекції вдалося отримати велику різноманітність форм одомашнених живих організмів.
- Ознайомся із класичними методами селекції живих організмів.
Подивися відео до уроку

В
Україні селекція почала розвиватися наприкінці ХІХ ст., коли виникли перші
станції для селекції цукрового буряку й інших сільськогосподарських культур. У
30-х роках ХХ ст. селекція зазнала занепаду, також занепад відбувся під час
Великої Вітчизняної війни. Згодом науково-дослідницькі установи селекції було
знову відбудовано і значно поширено.Українські селекціонери створили низку нових сортів
сільськогосподарських культур: озимої й ярої пшениці, кукурудзи, ячменю та інших зернових, гороху, соняшнику, цукрового буряку, зернобобових, технічних і
кормових культур, картоплі, городини, тютюну, овочів, винограду тощо.
Міжвидові
гібриди рослин та тварин
Міжвидові гібриди рослин: гібрид пшениці
та пирію; гібрид пшениці з житом (тритікале); гібрид китайської цукрової
тростини з дикими видами (це сприяло підвищенню цукристості); гібрид рапсу і
кормової капусти; гібрид суріпиці і капусти китайської; гібрид малини та ожини;
гібрид сливи й терену; гібрид горобини та сибірського глоду.
Міжвидові
гібриди тварин: гібрид кобили
та осла (мул); гібрид одногорбого та двогорбого верблюдів; гібрид тонкорунних
овець (мериносів) і дикого гірського барана (архара); гібриди яка з великою
рогатою худобою (сарлики та хайнаки); гібрид білуги та стерляді (бістер).
- Завдання для самостійної роботи вдома:
1. Зроби словник термінів із вивченої теми;
2. Подумай та дай письмову відповідь на запитання: Чи є кінь Пржевальського предком свійського коня? Чому?
Тема. Огляд традиційних біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії
- Спробуй здогадатися, про яку науку йдеться мова?
- Без знань цієї науки люди ніколи б не отримали такі
продукти як хліб, сир, вино. Невідомі людству залишилися б вітаміни та антибіотики. Біотехнологія
– наука про використання біологічних об’єктів і
хіміко-біологічних процесів у промисловому виробництві, с/г, енергетиці та
медицині.

- Але насправді біотехнологічні принципи людина розробила вже давно. Використання мікроорганізмів для випікання хліба, виготовлення сиру та інших молочних продуктів, виноробства, пивоваріння триває вже не одну тисячу років. Але лише завдяки роботам Л. Пастера в середині ХІХ століття традиційна біотехнологія отримала наукову основу.
Я пропоную вам попрацювати із схемами та визначити, яким чином формувалася біотехнологія як наука та з яких джерел отримує дані для свого розвитку.

- Що є об’єктами біотехнології?
- Які завдання сучасної біотехнології?
З розвитком біотехнологій пов’язують вирішення глобальних проблем людства – ліквідацію нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров’я і якості навколишнього середовища.
Основними напрямками біотехнологій є генна інженерія, клітинна інженерія, ембріональна інженерія, промислова мікробіологія та ін.
Генна інженерія
– це сума методів, що дозволяють переносити гени з одного організму в інший,
або – це технологія спрямованого конструювання нових біологічних об'єктів. Виникнувши на
початку 70-х років, вона домоглася сьогодні великих успіхів. Методи генної
інженерії перетворять клітини бактерій, дріжджів і ссавців у «фабрики» для
масштабного виробництва будь-якого білка. Клітинна інженерія — це галузь біотехнології, яка розробляє й використовує технології культивування клітин і тканин поза організмом у штучних умовах. Генетична інженерія — це галузь біотехнології, яка розробляє й використовує технології виділення генів з організмів і окремих клітин, їх видозмінення та введення в інші клітини або організми.

У результаті
інтенсивного розвитку методів генетичної інженерії отримані клони безлічі генів. Це дозволило створювати штами бактерій, які виробляють
багато біологічно активних речовин, які використовують в медицині, сільському
господарстві та мікробіологічній промисловості.
Спеціалізований вид медичної допомоги населенню,
спрямований на профілактику спадкових хвороб, називають медико-генетичним
консультуванням.
Медико-генетичне
консультування (МГК) - один із видів
спеціалізованої допомоги населенню, спрямований, головним чином, на
попередження появи в сім'ї хворих із спадковою та вродженою патологією.
- Чи змінилось у вашому розумінні поняття біотехнології після сьогоднішнього уроку?
- Яка саме інформація на сьогоднішньому уроці для вас стала новою, незвичною?
- Які досягнення біотехнології вам відомі?
Поміркуй, учені передбачають, що через 20 років ми зможемо легко "відключати" гени, які викликають старіння та розвиток захворювань. Будемо додавати гени, які захистять від раку, різних вірусів та хвороб серця - головних вбивць людства. З'явиться можливість вирощувати нові органи. Нам стане посильно омолоджувати власний організм, поступово замінюючи старі клітини новими, які містять нашу ДНК.
- Чи можливо цього досягти, яким чином?
- Підготуй матеріали до теми "ГМО - за і проти"
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 06.04.- 24.04!!!
Тема 52 - 53. Екосистема. Різноманітність екосистем. Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах
Проблемне питання - «Чи можуть організми в
екосистемі існувати самостійно, не взаємодію чи один з одним?»
Завдання:
1. Переглянь відео, зроби відповідні записи у робочий зошит
2. Правило екологічної піраміди.
3. Користуючись матеріалами
(подані певні види організмів)скласти сітку живлення.
а) Трава,заєць, сапротрофні гриби,ягідний
чагарник,вовк,жук-гнойовик,рослиноїдні комахи,павук,горобець,яструб.
б) Рись,вовк,заяць,лисиця,жаба,шуліка,синиця,павук,дощовий
черв,вуж, їжак,яструб,метелик,мухи,вільноживучі кліщі,трава.
4. Пройдіть тестування за посиланням Кросворд, Склади екологічну піраміду
Тема 54 -55. Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
Завдання:
1. Розглянь схеми, зроби записи у зошит
2. Переглянь відео "Антропогенний вплив на природу у сучасному світі". Який висновок ти зробив?
3. Розв'яжи задачі.
Задача 1. За добу людина вдихає приблизно 25 кг повітря.
Під час роботи двигуна внутрішнього згорання автомобіля витрачається 1825 кг
кисню на 100 км шляху. Скільки часу може дихати людина цим киснем?
Задача 2. За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який об'єм води потрібен на
добу місту з населенням 80 тис. чоловік?
4. Пройди тестування Екологічні проблеми
Немає коментарів:
Дописати коментар