Екологічний квест «За
чисте довкілля».
Мета: формувати екологічну культуру,
вміння швидко знаходити відповідь на завдання, застосовувати знання на
практиці; виховувати повагу до суперника, витримку, наполегливість, упевненість
у своїх знаннях; поглиблювати розуміння кожним учнем життєвої необхідності
охороняти природу; привернути увагу до екологічних проблем та прищеплювати
жвавий інтерес до екологічних знань; виховувати любов до природи
Методи: частково-пошуковий, ігровий.
Обладнання: малюнки
учнів, картки з завданнями, маршрутні листи; маршрут подорожі;
вивіски з назвами зупинок.
Учасники:
діти віком 10 – 14 років.
Вступ. Сьогодні квест став улюбленою
формою роботи дітей. Оскільки переважають пошукові, а часто й пригодницькі та
ігрові прийомі. Основним принципом квесту є покрокове виконання низки
різноманітних логічних дій, спрямованих на отримання
кінцевого результату: завдання → запитання → пошук відповіді →
аналіз отриманої інформації → перехід до наступного запитання. Запропонований квест є командною грою, обов’язковою
умовою його проведення є спільність дій
учнів. Шукаючи відповіді на запитання, розв’язуючи екологічні задачі,
розгадуючи загадки, вони не тільки самі вчаться, а й навчають одне одного,
обмінюються досвідом і знаннями. Спільність дій сприяє й тому, що інформація,
яка була невідома одній дитині, або забута нею, засвоюється і запам’ятовується
в умовах підвищеної емоційності, яка створюється у тому числі й завдяки
командній роботі.
Важливо, що під час проведення квесту реалізується низка пріоритетних
завдань, зокрема: формування ціннісного ставлення до живої природи; розвиток
екологічної культури, віри у свої сили та усвідомлення власної потреби в
діяльності, спрямованій на захист і збереження природи; виховання наполегливого
прагнення до активної охорони та відновлення навколишнього природного
середовища. Представлений квест передбачає
роботу дітей в двох командах, але при цьому зовсім не передбачає змагання між
командами. Обидві команди прагнуть до виконання одного спільної справи.
Опис гри «Екоквест»
Маршрут квесту складається з контрольних
станцій (далі – КС) та відрізків між ними. Для проходження маршруту команда
зобов’язана відвідати всі КС. Відрізки між контрольними пунктами кожен учасник
команди долає пішки.
У встановлений час старту учасники
команди отримують завдання, в якому зашифрована перша КС.
Знайшовши відповідь, діти направляються
до КС, там знаходить наступне завдання (або їм передає його Агент). І так до
фінішу.
Правила проведення квесту
·
кожна команда добровільно обирає собі
капітана;
·
капітан відповідає за дисципліну членів
команди;
·
результат проходження маршруту
визначається за сумою часу та одержаних штрафних і бонусних балів;
·
протягом гри команда отримає додаткові
бонуси;
·
час проходження маршруту враховується
тільки в разі прибуття на фініш усіх зареєстрованих учасників. Якщо команда
приходить на фініш без одного з них, вона займає місце після всіх суперників,
які фінішували повним складом;
·
на КС, де є Агент, наступне завдання
видається тільки після того, як прибув останній учасник команди
Хід гри
Організаційна лінійка.
Вчитель. З
1992 року територія України оголошена зоною екологічної кризи. На екологічній карті ООН
Україна забарвлена у чорний колір - це колір країни, де є вимираюча нація.
Екологи стверджують, що Україна - «найбрудніша» країна в Європі: «в ній на
одного жителя припадає близько 500 тонн накопичених твердих побутових відходів».
Українці переважно п'ють забруднену воду, дихають забрудненим повітрям, живуть
на виснажених ґрунтах.
На сьогодні в 21 місті
України, де проживає більше 21 % населення держави, рівень забруднення повітря
шкідливими речовинами перевищує допустиму норму в 15 разів і лише в чотирьох із
45 великих міст країни знаходиться в допустимих межах
Ведучий 1
ЗУПИНИСЯ, ЛЮДИНО, НА МИТЬ…
ВІДЧУЙ, ЯК ПЛАНЕТІ БОЛИТЬ.
ЯК ІЗ СЕРЦЯ КРИК ВИРИНА –
ЗУПИНИСЯ, ЗЕМЛЯ В НАС ОДНА!
ЯК У СЕРЦІ ТЛІЄ ЛЮБОВ,
ЩОБ КОЛИСЬ РОЗГОРІТИСЯ ЗНОВ.
ЗУПИНИСЯ. ЛЮДИНО НА МИТЬ…
ВІДЧУЙ. ЯК ПЛАНЕТІ БОЛИТЬ..
Ведучий 2
А
й справді нашій планеті болить, і вона не мовчить, вона звертається до нас
усіма засобами природи, стихійними лихами і катастрофами. А ми її не хочемо
почути. І лише тоді, коли висохне останнє дерево і помре остання тварина, ми
зрозуміємо, що у Всевишнього для нас немає іншої Землі.
Ми часто чуємо слово “екологія”. Воно пов’язане в нашій
свідомості з охороною довкілля, з тими негативними явищами, які дуже часто
оточують нас у повсякденні – з Чорнобильською катастрофою, з забрудненням
навколишнього середовища промисловими відходами, з викидами у річки, озера,
ставки не тільки промислових, але й побутових відходів, і просто з тим сміттям,
яке ми бачимо на наших вулицях. Але ж це не стороння сила забруднює все навколо
нас: це роблять люди, які живуть поряд з нами, а іноді й ми самі.
І хоч ми
особисто можемо не нищити природу, але якщо мовчимо, не боремось з тими,хто це
робить, то стаємо по суті співучасниками злочину. Що було спочатку? – зламане дерево,
розбита пляшка, каналізаційні стоки, направлені у чудовий ставок, чи рішення
зробити це – рішення, яке людина дозволила собі прийняти?
Що первинне – забруднене довкілля, чи брудна душа?
Сьогодні ми пропонуємо у веселій ігровій формі підняти серйозні питання
екології нашої планети і спробувати їх вирішити.
Вчитель. Маршрут квесту складається з контрольних
станцій (далі – КС) та відрізків між ними. Для проходження маршруту команда
зобов’язана відвідати всі КС. Відрізки між контрольними пунктами кожен учасник
команди долає пішки.
У встановлений час старту учасники
команди отримують завдання, в якому зашифрована перша КС.
Знайшовши відповідь, діти направляються
до КС, там знаходить наступне завдання (або їм передає його Агент). І так до
фінішу.
Правила проведення квесту
·
кожна команда добровільно обирає собі
капітана;
·
капітан відповідає за дисципліну членів
команди;
·
результат проходження маршруту
визначається за сумою часу та одержаних штрафних і бонусних балів;
·
протягом гри команда отримає додаткові
бонуси;
·
час проходження маршруту враховується
тільки в разі прибуття на фініш усіх зареєстрованих учасників. Якщо команда
приходить на фініш без одного з них, вона займає місце після всіх суперників,
які фінішували повним складом;
·
на КС, де є Агент, наступне завдання
видається тільки після того, як прибув останній учасник команди
Вчитель
збирає команди, оголошує про правила квесту, роздає маршрутний лист і
повідомляє про старт гри.
І. Станція «Старт». Завдання командам – розгадавши ребус, ви
отримаєте підказку про місце старту квесту.
(Природа– кабінет біології)
ІІ. Станція «Художня».
Завдання для кожної команди – скласти пазл на якому зашифрована назва
команди, емблема та девіз. Після виконання цього завдання Агент дає для команди
великий плакат із тим самим зображенням. Агент повідомляє наступний маршрут
лише після того, як команда розфарбує свій плакат.
ІІІ Станція «Математична»
Завдання для команди – розв’язати біологічну задачу.
·
На трьох дубах по шість горіхів. Скільки горіхів усього? (Жодного, горіхи на дубі не ростуть.)
·
Які рослини в лісі можуть замінити каву? (Коріння кульбаби, цикорію дикого, підсмажені жолуді)
·
Яка рослина «вбиває» звіра? (Звіробій)
·
Журавель
на одній нозі в болоті важить 8 кг. Скільки важить журавель на двох ногах? (8
кг)
·
Летіли
горобці, сіли на стовпці.
Як сядуть по два — один стовпець
зайвий,
Як сядуть по одному —один горобець
зайвий.
Скільки горобців і скільки стовпців?
(Чотири горобці, три стовпці)
·
Летіли
гуси, один попереду, два позаду, Два попереду, один позаду,
Один між двома і троє вряд. Скільки
гусей летіло?
(Троє гусей)
·
Сова з’їдає за ніч вісім мишей. Скільки мишей за ніч з’їсть сім’я сови,
якщо вона має трьох дітей. (32 миші)
·
Дятел
шість годин літав, Короїдів поїдав, Щогодини вісім їв. Скільки знищив
шкідників? (48 шкідників)
ІV. Станція «Музична»
Відгадайте квітку, яка оспівана
у пісні та впишіть її
назву (під супровід музичної презентації)
1.
насіяла мати У своїм
світанковім краю
Та й навчила веснянки співати Про квітучу надію свою.
2.
Червону не
шукай вечорами Ти у мене єдина, тільки ти, повір!
Бо твоя врода – то є чистая вода, То є бистрая вода з синіх гір.
3.
червонi – юначе
безсоння, Кохання першого прощальний знак. Квітнуть, зорiють, як раннi надiї, І
цвiт нев’янучий горить у нас.
4.
Заснули біля
хати, Їх місяць вийшов колихати. І тільки мати не засне,
Мати не засне – жде
вона мене.
5.
Білі ,
білі –
незахищені шипи Що зробив з вами сніг і мороз, і лід вітрин голубих? Люди
прикрасять своє свято вами лиш на кілька годин, І залишають вас засихати на
білім холоднім вікні.
6.
А прийде весна, забуяє все, Усміхнеться сонце – манія, Ми підемо
удвох
В цей казковий сад, Де чарує нас !
7.
Ніжно цвіте в Карпатах хрещатий
Вітер повіяв, дощ полива.
8.
Сині, сині Понесу
до Наталки Понесу я коханій дівчині.
9.
Зеленеє _________, зелене,
хорошії гості у мене.
Зеленеє
_________ женці жнуть, хорошії гості мене ждуть
Відповіді: чорнобривці,
рута, мак, мальва, троянда, конвалія, барвінок, фіалка, жито.
V. Станція «Hand madе:
Нове життя старих речей» – створити красиву річ із набору наявних
речей.
VI.Станція
«Відкрита трибуна». Командам пропонуються запитання для
обговорення, перемагає команда чиї відповіді були найповнішими і
переконливішими
Ø Як ви оцінюєте стан навколишнього середовища Рівненщини?
Ø Чи існують екологічні проблеми у
нашої області, районі, селі ?
Ø Що є джерелом
забруднення атмосфери?
Ø Запропонуйте ваші пропозиції щодо
збереження навколишнього середовища й нашої
планети.
VII. Станція
«Правила
поведінки»
Пропонується лист з надрукованим
завданням. Діти повинні продовжити
фрази. У дужках дано приблизний варіант відповіді. За відповідь на 10 запитань
команда отримує 10 балів.
1.
Не ламай ... (гілки дерев і кущів).
2.
Не пошкоджує ... (кору дерев).
3.
Не рви ... (в лісі квітів).
4.
З лікарських рослин збирайте ті ...
(яких в даній місцевості багато).
5.
Не збивай ... гриби ... (навіть неїстівні. Пам'ятай, що
гриби, дуже потрібні природі).
6.
Не лови ... (метеликів, джмелів, бабок і інших
комах).
7.
Не руйнуй ...
(мурашники, пташині гнізда).
8.
Не шуми ... (в лісі).
9.
Не спалюй ...
(суху траву навесні).
10.
Не залишай ... (в лісі сміття. Ніколи не викидай сміття у водойми).
Завершення
квесту
Команда,
яка найшвидше виконає всі завдання квесту повертається до контрольної станції, отримує додаткові
бали і чекає інші команди.
1
Ведучий. Природа – джерело краси,
вона викликає в нас почуття радості, подиву. Було проведено одне цікаве
спостереження: чим багатша, красивіша природа, тим добріші люди, які мешкають
там.
2
Ведучий . Природа – джерело пізнання, матеріал для
господарської діяльності, зміцнення здоров’я.
1
Ведучий . Природа – джерело доброти, піклування про неї,
роблять людину добрішою. Будьте до неї, живої, уважнішими, вона вам обов’язково
віддячить.
2
Ведучий. Щоб зберегти природу, потрібно її знати і любити.
1
Ведучий. Ми пропонуємо вам
відправитися в мандрівку по нашій щедрій квітучій українській землі.
2 Ведучий. Зберегти красу
в душі, запам’ятати, носити у серці і є культура людини.
1
Ведучий. Все живе на Землі має одну колиску, ім’я якій
природа.
2
Ведучий. Пам’ятай, що людина – частина природи. Знищуємо
природу – значить знищуємо самі себе.
1
Ведучий. Переможцем нашого
екологічного квесту стала команда ______. Вітаємо команду переможців грамотою, свій
приз вони знайшли, це (Торт чи якісь
солодощі). Надаємо слово переможцям. Розкажіть що вам найбільше сподобалося, що
вдалося найкраще, що не вдавалося, що нового ви для себе взяли з цієї гри.
(відповідають)
Маршрутний
лист
Назва команди__________________________________________________________
Зупинка
|
Кількість
балів
|
Відмітка
агента
|
«Старт»
|
|
|
«Художня»
|
|
|
«Математична»
|
|
|
«Музична»
|
|
|
«Hand made»
|
|
|
«Відкрита
трибуна»
|
|
|
«Правила
поведінки»
|
|
|
Заправка
«Правила поведінки в природі»;
|
|
|
СТО
«Бувалі туристи»
|
|
|
Перша команда – Зелений менеджер
Девіз
команди – Природи кожен з
нас частина, пам’ятай про це людина!
Друга
команда – Еко – драйв
Девіз
команди – Ми з екологією
дружим, Її ідеям всі ми служим.
Третя команда – Екопатруль
Девіз команди
– Хай стане чистою земля, бо в ній господар ти і я
Немає коментарів:
Дописати коментар