Контроль знань з хімії за другий семестр
- Ось і завершився ще один рік нашої спільної наполегливої праці задля навчання та виховання. Позаду ми з тобою пройшли нелегкий шлях. Залишилося зовсім небагато - виконати перевірочну роботу, аби я змогла діагностувати рівень знань, які ти отримав за цей навчальний рік. Тому ось для тебе посилання на контрольну роботу, яку ти можеш виконати протягом обмеженого часу. Бажаю успіхів та хорошого результату!!!
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 12.05.- 25.05.2020 р. !!!
Тема. Роль хімічної
науки для забезпечення сталого розвитку людства.
Представлення
результатів навчального проекту №23 «Дослідження достовірності реклами з
погляду хімії.»
Тема. Хімічна наука і
виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки.
Представлення результатів навчального проекту №20 «Видатні вітчизняні хіміки як
учені й особистості.»
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 27.04.- 11.05.2020 р. !!!
ТЕМА. Поняття про амінокислоти. Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків.
Девізом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова Сенеки
«Навчатися
не заради школи, а задля життя»
Голландський біохімік Герріт Ян Мулдер у 1838 році писав: «У всіх рослинах
і тваринах присутні якісь речовини, які є найважливішими зі всіх відомих
речовин живої природи і без яких життя було б на нашій планеті неможливим…». Такими речовинами стали білки.
1. Коротка історія вивчення білків.
Назва «білки»
походить від відомого з давніх-давен яєчного білка (лат. albumen), який
унаслідок нагрівання перетворюється, на білу нерозчинну масу. Згідно з описами
Плінія Старшого, уже в Стародавньому Римі яєчний білок застосовували як
лікувальний засіб. Однак справжня історія білкових речовин розпочалася тоді,
коли з’явилися відомості про хімічні властивості білків. Уперше білок був
виділений (у вигляді клейковини) в 1728 р. італійцем Якобо Бартоломео Беккари
(1682 - 1766) з пшеничного борошна. Цю подію прийнято вважати народженням хімії
білку. Білки були виділені в
окремий клас біологічних молекул в 18 столітті в результаті робіт французького
хіміка Антуан Франсуа де Фуркруа та інших учених, в яких було відмічено
властивість білків коагулювати при нагріванні або під дією кислот. У той час
були досліджені такі білки, як альбумін з яєчних білків, фібрин з крові і глютен
із зерна пшениці.
Голландський хімік Герріт Мульдер визначив продукти
руйнування білків — амінокислоти. Мульдеру також належить перша модель хімічної
будови білків, запропонована ним у 1836 році. В 1894 році німецький
фізіолог Альбрехт Коссель висунув теорію, що амінокислоти є головними
структурними елементами білків.
2. Подивись відеоурок та розшифруй поняття "БІЛОК".
Напиши опорний конспект, використовуючи матеріал відео та подані схеми. Досліди фізичні властивості білків.

Хімічний склад і класифікація білків.
Одна з основних властивостей білків - це їхня здатність під впливом різних факторів змінювати свою структуру і властивості. Ця зміна може мати тимчасовий або постійний характер, але в обох випадках амінокислотна послідовність білка залишається незмінною. Такий процес порушення природної структури (вторинної - четвертинної) білка називається денатурацією.
При денатурації
молекула розгортається і втрачає здатність виконувати свою біологічну функцію.
Спричинити денатурацію білків можуть такі фактори:
1. Нагрівання або дія
інфрачервоного або ультрафіолетових променів.
2. Сильні кислоти,
сильні луги і концентровані розчини солей.
3. Важкі метали.
Подивись відео "Дослідження властивостей білка". Запиши висновки.
Дослід 1. Денатурація білка
Дослід 2. Ксантопротеїнова реакція
Дослід 3. Кольрові реакції білків (біуретова реакція)
Біологічне значення білків.
Білки є насамперед
незамінним пластичним матеріалом, потрібним для
побудови клітини і тканини.
Вони відіграють велику роль у процесах росту, розмноженням, передачі організмом
спадкових властивостей. Білки входять до складу ферментів і гормонів. Білки, як
і жири та вуглеводи, є важливим джерелом енергії в організмі. Енергетична роль
білків має особливе значення при тяжких захворюваннях, на останніх стадіях
голодування організму тощо.
В промисловості білки
використовують як сировину для різних виробництв. Так, з шерсті і шовку з
давніх часів виготовляють тканини. З рогу і панцира черепахи виробляють ґудзики, гребінці та інші дрібні речі. Білки кісток, хрящів і обрізків шкіри
при кип'ятінні з водою утворюють клей.
Дай відповідь на запитання:
Чи потрібні людині знання про білки якщо в своєму
подальшому житті вона не буде займатися хімією? Чому?
Запропонуй спосіб:
- Видалення з одягу плями від курячого яйця;
- Чому при тепловій обробці м'яса і риби
відбувається зменшення маси готового продукту? Що є причиною утворення піни на поверхні м'ясних
бульйонів, смажених м΄ясних і рибних виробів?
- Визначення вмісту білка у
харчових продуктах.
- Чи згідна (згоден) ти
з епіграфом нашого уроку , висловом давньогрецького філософа Сенеки:
«Навчатися не для школи, а задля життя»?
ПИСЬМОВУ ВІДПОВІДЬ НА ПОДАНІ ЗАПИТАННЯ НАДІШЛИ МЕНІ!
ТЕМА. Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
- Які сполуки називаються органічними?

- Чи є шкідливі органічні сполуки?
Ти вже ознайомився з багатьма органічними речовинами: вуглеводнями, етанолом, гліцеролом, етановою кислотою, жирами, вуглеводами та білками. Усі ці органічні сполуки є природними, оскільки вони трапляються в природі. Але це не означає, що їх не можна синтезувати штучно. Останніми десятиліттями більшість цих речовин синтезують на підприємствах хімічної промисловості, оскільки виділити їх із природних об’єктів у необхідній кількості неможливо: у природі просто немає стільки необхідних речовин, скільки їх вимагає сучасне суспільство. Сировиною для синтезу багатьох речовин є переважно нафта й природний газ.
Також тобі уже відома речовина, що належить до органічних полімерів, —поліетилен. Поліетилен не трапляється в природі. Жодний живий організм не може його синтезувати, тому такі речовини називають синтетичними.
На сьогоднішньому уроці ми маємо вивчити різновиди природніх та синтетичних сполук, визначити основні способи захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів.
- Попрацюй із схемами та визнач різновиди природніх та синтетичних органічних сполук. Зроби відповідні записи у свій робочий зошит.
Класифікація природніх органічних сполук
Класифікація синтетичних органічних речовин

- Чи є шкідливі органічні сполуки?
Ти вже ознайомився з багатьма органічними речовинами: вуглеводнями, етанолом, гліцеролом, етановою кислотою, жирами, вуглеводами та білками. Усі ці органічні сполуки є природними, оскільки вони трапляються в природі. Але це не означає, що їх не можна синтезувати штучно. Останніми десятиліттями більшість цих речовин синтезують на підприємствах хімічної промисловості, оскільки виділити їх із природних об’єктів у необхідній кількості неможливо: у природі просто немає стільки необхідних речовин, скільки їх вимагає сучасне суспільство. Сировиною для синтезу багатьох речовин є переважно нафта й природний газ.
Також тобі уже відома речовина, що належить до органічних полімерів, —поліетилен. Поліетилен не трапляється в природі. Жодний живий організм не може його синтезувати, тому такі речовини називають синтетичними.
- Попрацюй із схемами та визнач різновиди природніх та синтетичних органічних сполук. Зроби відповідні записи у свій робочий зошит.
Класифікація природніх органічних сполук
Класифікація синтетичних органічних речовин
Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів
- Нам сьогодні важко уявити своє життя без цих речовин, але, на жаль, усі блага цивілізації, крім користі для людини, несуть ще й величезну шкоду для довкілля.
На жаль, розвиток цивілізації супроводжується забрудненням нашої планети. Навіть дуже невеликі кількості стійких органічних
забруднювачів (СОЗ) можуть спричинити значну шкоду і призвести до розвитку
хвороб імунної та репродуктивної систем, онкологічних захворювань у людини,
вроджених дефектів у новонароджених. Під впливом СОЗ відбулося значне зниження
популяції морських ссавців: тюленів, дельфінів, морських корів.
Україна з перших років незалежності, керуючись
основними ідеями і принципами, задекларованими Конференцією ООН з довкілля і
розвитку в Ріо-де-Жанейро (1992), заявила про свій намір перейти до стійкого
розвитку країни, за якого забезпечується збалансоване розв’язання багатьох
природоохоронних проблем.
Держава визнає пріоритет міжнародного права та
обов’язковість виконання міжнародних договорів, які, відповідно до Конституції
України, стають частиною національного законодавства.
Міжнародні хімічні конвенції, підписані нашою
державою:
• Базельська
конвенція про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та
їх видаленням (1989);
• Роттердамська
конвенція про процедуру попередньої обґрунтованої згоди відносно окремих
небезпечних хімічних речовин та пестицидів у міжнародній торгівлі (1998);
• Стокгольмська конвенція про стійкі органічні забруднювачі
(СОЗ) (2001). Ці та інші документи є багатосторонніми природоохоронними
угодами, які поділяють спільну мету захисту довкілля та здоров’я людей від
небезпечних хімічних речовин і відходів.
Як зменшити негативний вплив органічних речовин та
інших забруднювачів на довкілля та організм людини?
1. У побуті:
• віддавати
перевагу предметам ужитку багаторазового використання і паперовій упаковці,
звести до мінімуму використання поліетиленових пакетів;
• сортувати
харчові та тверді побутові відходи: скло, папір, текстиль, пластик, гуму,
метал, електротехнічні відходи (вимагати від муніципалітетів організації
сортування сміття);
• економно
використовувати засоби для миття, прання, чищення, віддаючи перевагу найбільш
екологічним. Пам’ятаймо: використання пральних і посудомийних машин значно
економить воду та мийні засоби;
• застосовувати
енергозберігальні технології.
Хімічна промисловість пропонує безліч найменувань продукції
побутової хімії, з якими слід поводитися обережно. До кожного засобу
побутової хімії має бути інструкція. Перш ніж купувати і, тим більше, застосовувати
будь-який з них, цю інструкцію обов’язково слід прочитати і
відповідно дотримувати її. Тару із самими речовинами слід зберігати в місцях,
недоступних для дітей.
2. У сільському господарстві:
• застосовувати
сучасні екологічні методи господарювання, зокрема рільництва;
• більше
використовувати органічні добрива для підживлення рослин;
• відмовитись
від пестицидів широкого спектру дії (передусім хлороорганічних) та
дотримуватись загальних правил їх застосування — оптимізувати використання з
урахуванням досягнень сучасної агрохімії, а також дбати про інші аспекти: умови
транспортування і зберігання, утилізацію пустої тари; упроваджувати методи, альтернативні застосуванню пестицидів:
■ біологічні — залучення птахів (наприклад, фазан без шкоди
для себе
може живитись колорадським жуком та його
личинками), хижих комах (за допомогою сонечка, золотоочки людина бореться з
попелицею, кліщами);
■ мікробіологічні — використання вірусних, бактерійних та
інших мікробіологічних препаратів;
■ механічні — використання пасток (з феромонами) для
членистоногих.
3. У промисловості:
• удосконалювати
технології хімічного виробництва та утилізації відходів;
• удосконалювати
технології знешкодження викидів, знезараження стічних вод;
•застосовувати
енергозберігальні технології з використанням відновлювальних джерел енергії;
• впроваджувати
новітні розробки в енергетику, транспорт, будівництво;
• будувати
сучасні заводи з переробки сміття.
4. В інших галузях діяльності:
• створювати
сприятливі умови для розвитку сучасних екологічних методів господарювання;
• у
медицині ширше застосовувати нетрадиційні методи лікування.
- Завдання для самостійної роботи:
1. У додаткових джерелах знайди інформацію про перелік речовин, що відносять до стійких органічних забруднювачів. Які технологічні процеси є джерелом цих речовин, з якою метою використовують ці речовини? Чи реальною є відмова від виробництва й використання цих речовин? Наскільки актуальною є проблема використання цієї групи речовин для України?
2. Що таке
біоакумуляція шкідливих речовин?
3. Підготувати у довільній формі навчальний проєкт на одну із тем: №18 «Друге життя паперу.»; №19 «Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).»
3. Підготувати у довільній формі навчальний проєкт на одну із тем: №18 «Друге життя паперу.»; №19 «Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).»
1. Обчисли масу Хлору в 0,8 моль токсичної органічної речовини складу С12Н4Cl6.
2. Молярна маса дихлофосу
становить 221 г/моль. У молекулі дихлофосу крім атомів Карбону і Гідрогену є
два атоми Хлору. Обчисліть масову частку Хлору в дихлофосі.
3. Хімічний склад стійкого
органічного забруднювача можна описати формулою СnНnСln-2.
Молярна маса речовини становить 414 г/моль. Визначте: а) формулу цієї речовини;
б) масу атомів Гідрогену в 0,2 моль речовини.
ТЕМА. Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.
Вивчаючи хімію перед тобою логічно постає запитання: чому органічних
речовин так багато?
Про це буде йти мова на сьогоднішньому уроці. Ти вже ознайомився з багатьма неорганічними й органічними речовинами, що характеризуються різним складом і будовою, а отже, і різними властивостями. Будова речовин залежить від того чи іншого виду хімічного зв'язку. Зважаючи на це, їх поділяють на речовини молекулярної та немолекулярної будови. Логічно, що назви цих груп речовин пов'язані з назвами їхніх структурних частинок: молекул і атомів чи йонів.
Багатоманітність речовин і хімічних реакцій. Хімічні елементи, сполучаючись між собою, утворюють надзвичайно велику кількість як неорганічних, так і органічних речовин.
Неорганічними речовинами є прості речовини метали й неметали, які, взаємодіючи з іншими речовинами, утворюють складні неорганічні сполуки: оксиди, кислоти, основи та солі. Основою перетворень є різні типи хімічних реакцій: сполучення, заміщення, розкладу та обміну.
Світ органічних речовин вражає своїм розмаїттям. Органічних сполук є незрівнянно більше, ніж неорганічних. Щороку кількість синтетичних органічних
речовин зростає на 200 – 300 тисяч, нині їх
відомо кількадесят мільйонів, тоді як неорганічних – кількасот тисяч. В органічній хімії ти вивчав процеси горіння, фотосинтезу, дихання, які постійно відбуваються в живій природі та з речовинами неорганічного походження.
- Подивись презентацію за ПОСИЛАННЯМ та переглянь схеми до теми уроку. Зроби запис у свій робочий зошит
- Чим пояснити багатоманітність органічних речовин? Насамперед — їх поширенням у природі та синтезуванням у промислових обсягах.
Багатоманітність органічних речовин зумовлена їх взаємоперетвореннями та синтезом нових. Чинниками, що пояснюють велику кількість органічних речовин, є:
а) здатність атомів Карбону утворювати карбонові ланцюги різної форми;
б) наявність речовин, що утворюють гомологічні ряди;
в) наявність кратних зв'язків та їх розміщення в карбоновому ланцюгу;
г) наявність різних груп атомів.

- Чим пояснити багатоманітність органічних речовин? Насамперед — їх поширенням у природі та синтезуванням у промислових обсягах.
Багатоманітність органічних речовин зумовлена їх взаємоперетвореннями та синтезом нових. Чинниками, що пояснюють велику кількість органічних речовин, є:
а) здатність атомів Карбону утворювати карбонові ланцюги різної форми;
б) наявність речовин, що утворюють гомологічні ряди;
в) наявність кратних зв'язків та їх розміщення в карбоновому ланцюгу;
г) наявність різних груп атомів.
1. Обґрунтуй, які екологічні проблеми спричиняють хімічні виробництва.
2. У пакеті для сміття містяться побутові відходи: шматки дерева, поліетиленові пляшки, розбита скляна тара, паперові упаковки від борошна, гречки, рису, енергозберігаючі лампи, обгортки цукерок. Поясніть, як треба посортувати ці відходи та якими правилами під час сортування потрібно керуватися.
3. Напиши рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення: K2О -- KOH -- K2СО3
-- KCl
-- KNO3.
4. Наведи приклади металічних елементів, назви яких відрізняються від назв утворених ними металів.
Ферум (залізо), Гідраргірум (ртуть) і т.д.
2. У пакеті для сміття містяться побутові відходи: шматки дерева, поліетиленові пляшки, розбита скляна тара, паперові упаковки від борошна, гречки, рису, енергозберігаючі лампи, обгортки цукерок. Поясніть, як треба посортувати ці відходи та якими правилами під час сортування потрібно керуватися.
3. Напиши рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення: K2О --
4. Наведи приклади металічних елементів, назви яких відрізняються від назв утворених ними металів.
Ферум (залізо), Гідраргірум (ртуть) і т.д.
ТЕМА. Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. Представлення результатів навчальних проектів №21 «Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.»; №22 «Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.»
"Природа не знає про поділення
на науки. Вона єдина.
А це означає, що істинне пізнання її законів
вимагає
колективних зусиль багатьох наук,
інакше ми бачитимемо лише один бік явищ
і
нічого не знатимемо про інші."
- Оточуючий нас світ реально існує, підкоряється своїм законам, які не залежать від волі людини. Людина лише в міру розвитку науки має можливість все глибше проникати у таємниці світу. Колись люди користувалися тим, що їм давала пророда. Тепер, знаючи явища природи, люди, підкорили її, створили нові речовини. Хімія пояснює будову речовин, допомагає застосувати знання для добування речовин із заданими властивостями. Знання хімії наближають нас до розуміння Всесвіту та його різноманітних явищ.
Хімія — одна з природничих наук, тобто наук, що вивчають об’єкти та явища природи. Інша назва цих наук — природознавство. До природничих наук належать фізика, хімія, біологія, фізична географія, астрономія й деякі інші науки.
Хімія, фізика, біологія лише на перший погляд можуть здатися науками, далекими одна від одної. Хоча лабораторії фізика, хіміка й біолога дуже несхожі, усі ці дослідники мають справу з природними об’єктами. Це відрізняє природничі науки від математики, історії, економіки й багатьох інших наук, які вивчають те, що створено не природою, а насамперед самою людиною.
- Під час хімічних реакцій виникають різні фізичні явища: виділяється або вбирається тепло, випромінюється світло, змінюється фізичний стан речовин. Багато хімічних перетворень відбувається під дією фізичних факторів: теплоти, світлового випромінювання, електричного струму, тому хіміки у своїх дослідженнях весь час спираються на фізичні методи дослідження та на фізичні теорії. З молекулярної теорії розробленої у фізиці, розвинулась атомістична теорія, яка стала для хіміків провідною у розкритті внутрішньої суті хімічних перетворень речовин, розкрита фізична суть періодичного закону.
У свою чергу, біологічні процеси нерозривно зв’язані з хімічними реакціями, що відбуваються в живих організмах. Кожний рух думки, кожне скорочення м’яза пов’язане з складними хімічними перетвореннями в нервовій й м’язовій тканинах. У кожній клітині нашого організму відбувається понад три тисячі хімічних реакцій. Процес фотосинтезу – головна хімічна реакція на поверхні нашої планети, яка є основою життя на землі. Реакції окиснення органічних речовин, добутих у процесі фотосинтезу, відіграють роль важливого джерела енергії для всіх живих організмів. Тому хімія, хімічні методи дослідження і хімічні теорії подають велику допомогу біології в розв’язанні її проблем, аж до пояснення механізму спадковості.
Знання хімії дає розуміння наукової картини світу. Сучасна наукова картина світу – це цілісна система уявлень про загальні властивості й закономірності природи. Вона є результатом синтезу знань з різних наук, включає уявлення про природу, життя суспільства.
На
перетинах наук виникають нові природничо-наукові дисципліни: хімічна фізика,
біохімія, біофізика, біогеохімія, астробіологія…
Хімія — дуже цікава наука. У ній ще не все вивчено, і залишається широкий простір для застосування талантів нових поколінь учених. А загалом, у сучасному світі не залишилося практично жодної сфери діяльності, у якій людина тією чи іншою мірою не зіштовхувалася б із хімією.
Завдання для самостійного опрацювання:
1. Назви видатних учених-хіміків, з відкриттями яких ви ознайомились у курсі хімії
основної школи.
2. Щороку
хіміки дивують світ своїми науковими відкриттями. Використовуючи додаткові джерела інформації, опиши сучасні наукові відкриття у сфері хімії.
3. Що можуть запропонувати хіміки
для розв'язання найбільших екологічних проблем?
Розв'яжи задачі
Задача № 1
Скільки води (в кг) необхідно піддати
електролізу, щоб одержати стільки кисню, скільки його необхідно для спалювання
1 м3 метану? (3214 кг)
Задача № 2
Працюючий автомобільний двигун за годину
витрачає 4 кг бензину. Обчисліть обсяг шкідливих викидів, що містять карбон(ІІ)
оксид, уважаючи, що бензин складається з октану, а обсяг карбон(ІІ) оксиду
дорівнює 0,01 % (об'ємних від загального обсягу газів, що утворилися). (1,34 л)
Завдання для дистанційного навчання учнів у період з 06.04.- 24.04!!!
Тема. Вуглеводи: глюкоза, сахароза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі. Лабораторні досліди №12 «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.»; Сахароза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі
Завдання:
1. Опрацюй схеми, зроби відповідні записи у робочий зошит

2. Переглянь відео. Який можна зробити висновок?
3. Розв'яжи задачі.
1. Під час бродіння глюкози одержали етанол масою 55,2 г, вихід якого склав 80%. Яка маса глюкози піддалася бродінню?
2. Визначить масову частку Карбону у глюкозі.
4. Напиши міні - повідомлення на тему "Застосування сахарози" (3-4 речення).
Тема. Крохмаль – природний полімер. Якісні реакції крохмаль. Інструктаж з БЖД (66-1,69-1,71-1). Лабораторні досліди №13 «Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).»; №14 «Взаємодія крохмалю з йодом.» Домашній експеримент. Виявлення крохмалю в харчових продуктах.
Целюлоза – природній полімер. Молекулярна формула, фізичні властивості, поширення й утворення в природі. Застосування целюлози, її біологічна роль
Завдання:
1. Опрацюй схеми, зроби відповідні записи у робочий зошит
2. Переглянь відео. Зроби висновок.
3. Домашній експеримент «Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).»; «Взаємодія крохмалю з йодом.»; Виявлення крохмалю в харчових продуктах. (надіслати у вайбер групу фото підтвердження проведення експерименту)
Тема. Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Представлення результатів навчальних проектів №15 « Дослідження хімічного складу їжі.»; №16 «Хімічний склад жувальних гумок.»; №17 «Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.»
Завдання:
1. Розглянь таблицю, який висновок?
Немає коментарів:
Дописати коментар